Lapor kepada Suruhanjaya Sekuriti jika ada pelanggaran peraturan | DagangNews Skip to main content

Lapor kepada Suruhanjaya Sekuriti jika ada pelanggaran peraturan

KUALA LUMPUR 24 Jun - Juruaudit boleh melaporkan dengan segera kepada Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) jika mereka percaya terdapat perkara yang melanggar undang-undang sekuriti.

 

Pengawal selia pasaran modal itu menjelaskan, di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007, juruaudit mempunyai obligasi statutori untuk segera melaporkan kepada SC jika mereka percaya terdapat perkara yang boleh dianggap melanggar atau tidak melaksanakan mana-mana perkara mengikut undang-undang sekuriti, peraturan bursa saham atau perkara yang mungkin memberi kesan buruk kepada kedudukan kewangan syarikat senaraian awam.

 

Lembaga Pemantauan Audit SC berkata, juruaudit luaran juga memainkan peranan penting dalam meningkatkan keyakinan terhadap kualiti dan kebolehpercayaan penyata kewangan yang diaudit di Malaysia.

 

"Oleh itu, juruaudit perlu dibenarkan untuk melaksanakan tanggungjawabnya dan memberikan pandangan bebas mereka tanpa rasa takut atau menyokong, selain melaksanakan tugas mereka tanpa sebarang tindakan balas.

 

"Juruaudit juga diminta untuk menggunakan keraguan profesional mereka semasa audit mereka dan selalu menerapkan Standard Pengauditan Antarabangsa yang diguna pakai oleh Institut Akauntan Malaysia," kata SC dalam kenyataan media, Rabu.

 

SC juga ingin menjelaskan bahawa pihaknya belum bercakap dengan Pengerusi Serba Dinamik Holdings Bhd, Datuk Mohamed Ilyas Pakeer Mohamed seperti yang dilaporkan dalam artikel bertajuk 'What Serba Dinamik said on its audit issues' yang diterbitkan The Edge CEO Morning Brief pagi tadi.

 

Pengawal selia pasaran modal itu berkata, siasatan SC terhadap Serba Dinamik masih berjalan. - DagangNews.com