Lebih RM384 juta alat ganti dibazirkan oleh TLDM - Laporan Ketua Audit Negara | DagangNews Skip to main content

Lebih RM384 juta alat ganti dibazirkan oleh TLDM - Laporan Ketua Audit Negara

Laporan Ketua Audit Negara mengenal pasti terdapat alat ganti bagi urusan penyelenggaraan kapal bernilai RM384.49 juta tidak digunakan oleh TLDM.

KUALA LUMPUR 4 Julai - Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM) telah membazirkan alat ganti yang tidak digunakan bernilai RM384.49 juta, menurut Laporan Ketua Audit Negara 2024.

 

Berdasarkan laporan tu, satu depoh mempunyai 1.62 juta alat ganti yang tidak digunakan bernilai RM381.69 juta, manakala satu lagi depoh mempunyai lebih 6,000 bahagian bernilai RM2.8 juta.

 

Katanya, antara sebab yang dinyatakan untuk tidak menggunakan alat ganti tersebut adalah disebabkan pertukaran peralatan pada kapal dengan jenama dan jenis peralatan yang berbeza.

 

Laporan itu menyebut, beberapa kapal peronda telah ditamatkan perkhidmatannya dan dipindahkan ke agensi lain. 

 

"Penggunaan alat ganti tidak memuaskan, mengakibatkan pembaziran," kata laporan itu.

 

Laporan itu juga menyatakan, kapal tentera laut tidak diselenggara mengikut jadual, dengan enam daripada 10 kapal tidak menjalani pemasangan semula.

 

Hanya satu daripada tiga kapal serangan pantas telah menjalani program pemasuhan, tambah laporan itu.

 

Katanya, isu-isu tersebut dipersalahkan atas permintaan operasi yang tinggi dan tertunggak oleh tentera laut di limbungan, dengan penyelenggaraan kapal lain masih belum selesai.

 

Ketua Audit Negara juga memberi amaran, kegagalan mematuhi jadual penyelenggaraan boleh membawa kepada isu yang tidak dikenal pasti dan menimbulkan risiko keselamatan.

 

Laporan Ketua Audit Negara mengenal pasti terdapat alat ganti bagi urusan penyelenggaraan kapal bernilai RM384.49 juta tidak digunakan oleh TLDM.- DagangNews.com