LinkedIn: Iklim semasa ancam cara kerja fleksibel, kesejahteraan pekerja | DagangNews Skip to main content

LinkedIn: Iklim semasa ancam cara kerja fleksibel, kesejahteraan pekerja

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 19 Dis - Rangkaian profesional terbesar di dunia, LinkedIn menerusi penyelidikan peringkat C global baharu mendapati lebih dua pertiga (68%) pemimpin mendapati iklim semasa boleh mengancam kerja fleksibel, manakala bidang penting lain dalam kehidupan bekerja seperti pembelajaran dan pembangunan (74%) dan kesejahteraan pekerja (75%) juga mungkin terjejas.

 

Lebih satu pertiga sedang mencari cara untuk mengurangkan belanjawan dan peluang pembelajaran dan pembangunan pekerja, serta peranan kerja yang fleksibel dan hibrid.

 

Selain itu, 55% daripada pemimpin perniagaan di APAC (Australia, India, Jepun dan Singapura) lebih suka pekerja bekerja lebih kerap di pejabat, berbanding bekerja dari rumah. Walaupun begitu, 68% berpendapat bahawa kerja hibrid akan kekal untuk jangka masa yang lebih lama.

 

Analisis baharu di LinkedIn menunjukkan bahawa penyiaran tawaran kerja jauh merosot, walaupun permohonan untuk peranan tersebut mengatasi bekalan. 

 

"Kajian LinkedIn terhadap lebih 2,900 eksekutif peringkat C daripada organisasi besar di seluruh dunia dan data pekerjaan menyerlahkan percanggahan yang semakin meningkat antara perkara yang profesional inginkan dan perkara yang ditawarkan oleh majikan, dengan keseimbangan kuasa beralih kembali kepada majikan apabila pengambilan pekerja semakin perlahan.

 

"Laporan Trend Bakat Global LinkedIn mendedahkan bahawa keutamaan utama yang dicari oleh pencari kerja melebihi pampasan ialah kemajuan, fleksibiliti dan peningkatan kemahiran di seluruh APAC. 

 

"Dari segi kemajuan dan peningkatan kemahiran, laporan mendapati bahawa pekerja mahukan pertumbuhan dan transformasi dalam kerjaya mereka," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Ketua Pasaran Membangun, Asia Tenggara dan Pengurus Negara LinkedIn, Malaysia, Rohit Kalsy berkata, syarikat yang menarik balik kerja yang fleksibel, pembelajaran dan pembangunan berisiko melemahkan semangat kerja dan mendorong orang ramai kepada pesaing yang menawarkan pilihan yang lebih menarik.

 

linked

 

"Pekerja yang bermotivasi adalah kunci untuk memperoleh kelebihan daya saing dan merosakkan yang merupakan risiko yang tidak mampu diambil oleh perniagaan, terutamanya pada masa orang ramai sudah dibebani oleh kebimbangan lain seperti kos sara hidup yang lebih tinggi.

 

"Fleksibiliti dan tumpuan pada kemahiran adalah penting untuk kelangsungan jangka panjang perniagaan. Ini secara tradisinya adalah yang pertama pergi apabila masa menjadi sukar, tetapi mereka penting untuk membina perniagaan yang pelbagai dan berdaya tahan yang boleh menyesuaikan diri dengan dunia yang cepat berubah," katanya.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif HRD Corp, Datuk Shahul Dawood berkata, majikan yang berdaftar dengan mereka mula bangkit dan menumpukan pada mempercepatkan pemulihan serta pertumbuhan perniagaan pada tahun akan datang, sejajar dengan unjuran pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia untuk 2023.

 

"Bagaimanapun, untuk melakukan ini dengan berkesan, mereka perlu terus menerima teknologi digital untuk memacu kecekapan operasi dan meningkatkan produktiviti perniagaan.

 

"Ini bermakna mendapatkan orang yang betul dengan kemahiran yang betul dan menyediakan peluang latihan dan pembangunan kepada tenaga kerja sedia ada untuk menggunakan dan mengoptimumkan alatan teknologi digital.

 

"Untuk itu, HRD Corp telah bekerjasama dengan persatuan perniagaan dan industri terkemuka untuk membangunkan Rangka Kerja Kemahiran Perindustrian (IndSF), dokumen hidup yang memetakan laluan kerjaya, pengetahuan, kemahiran dan kelayakan yang diperlukan untuk peranan pekerjaan dan industri tertentu," katanya. - DagangNews.com