LinkUp muncul juara Huawei Spark Accelerator 2022 Malaysia | DagangNews Skip to main content

LinkUp muncul juara Huawei Spark Accelerator 2022 Malaysia

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 6 Dis - Syarikat pemula, LinkUP muncul juara Huawei Spark Accelerator 2022, program pemecut teknologi hibrid anjuran Huawei Technologies (Malaysia) Sdn Bhd (Huawei Malaysia).

 

LinkUp merangkul tempat pertama dalam kalangan 10 finalis yang disenarai pendek daripada lebih 250 penyertaan dalam pertandingan itu manakala FusionQB dan Alpha Fintech masing-masing diumumkan sebagai naib juara dan tempat ketiga.

 

LinkUp mempunyai pengkhususan dan penyelesaian bersepadu rumah pintar termasuk automasi rumah, keselamatan dan pengawasan selain teknologi bantuan yang memanfaatkan Hab Pintar dan Aplikasi Kawalan proprietari mereka. 

 

FusionQB merupakan syarikat data terkemuka yang menyediakan automasi jualan dan penyelesaian aplikasi super perniagaan dengan analisis data pelanggan dan enjin ramalan manakala Alpha Fintech menyediakan bekalan terminal digital yang komprehensif dengan penyelesaian pembayaran sehenti bagi membantu peniaga dengan pembayaran tanpa tunai.

 

Selain menyediakan sokongan kewangan, teknikal dan rangkaian, Huawei Spark Accelerator Malaysia 2022 menawarkan pelbagai ganjaran untuk syarikat pemula, termasuk pelaburan berpotensi RM250,000, pembiayaan susulan sehingga RM1,000,000, dan Kredit Awan Huawei sehingga AS$125,000 (RM549,437).

 

Pemenang juga akan menikmati manfaat Program Padanan Korporat Permulaan, Sesi Rangkaian Permulaan dan pengenalan kepada Rangkaian Modal Teroka (VC) dengan mereka akan menerima sokongan serta bimbingan profesional daripada Huawei.

 

Naib Presiden Huawei Cloud Malaysia, Lim Chee Siong berkata, syarikat pemula telah menjadi penggerak kepada inovasi dan pihaknya yakin dengan potensi syarikat pemula di Malaysia dalam mengekalkan landskap digital.

 

"Huawei Spark merupakan antara cara Huawei berkongsi kepakaran dan sumbernya untuk membantu pendatang baharu dalam industri ICT selain memupuk bakat digital generasi seterusnya dan unicorn negara seterusnya.

 

“Kunci untuk mempercepatkan transformasi digital adalah untuk memiliki ekosistem permulaan yang berkembang maju dan kami komited untuk membantu dalam peningkatan digital Malaysia untuk memastikan kedudukannya sebagai Modal Digital Asean," katanya. - DagagNews.com