Malaysia, Jepun bekerjasama untuk pemuliharaan hutan bakau Sarawak | DagangNews Skip to main content

Malaysia, Jepun bekerjasama untuk pemuliharaan hutan bakau Sarawak

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 12 Julai - Perbadanan Perhutanan Sarawak, Universiti Sunway dan Universiti Teknologi Sarawak menjalin kerjasama awam-swasta dengan dua syarikat teknologi terkemuka Jepun, Aerosense Inc. dan Funlead Corp untuk menambah baik hutan bakau di Sarawak melalui penggunaan teknologi dron dan buatan kecerdasan.

 

Projek penyelidikan yang dibiayai Universiti Sunway dan Asia-Pasifik Telecommunity (APT) itu adalah perlu untuk mendapatkan berasaskan bukti sistematik, strategi konservatori bakau untuk menggalakkan ekologi dan ekonomi jangka panjang daya tahan dalam hutan bakau Sarawak.

 

Hutan bakau telah memainkan peranan ekologi, sosial dan ekonomi yang penting dalam ekosistem. Bagaimanapun, perlindungan tidak dapat dielakkan ekoran ancaman seperti perubahan iklim, pelbagai guna tanah, dan aktiviti manusia.

 

Projek penyelidikan diketuai Prof. Yap Kian Meng, yang juga merupakan Ketua Pusat Penyelidikan Universiti Sunway untuk Kerjasama Manusia-Mesin (HUMAC), Pusat Pengajian Kejuruteraan dan Teknologi.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Sarawak Forest Corporation, Zolkipli Mohamad Aton berkata, pihaknya sentiasa mengejar teknologi berguna dan inovatif yang membantu menyelamatkan alam sekitar. 

 

"Kerjasama antara semua pihak ini akan membantu pemuliharaan sebagai fokus kerja menyasarkan kebimbangan kami terhadap hutan yang sihat dan tanah terdegradasi yang perlu kami pulihara semula,”katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Sementara itu, Pro-Naib Canselor, Penglibatan Penyelidikan dan Impak Universiti Sunway, Prof Mahendhiran Nair pula berkata, inisiatif itu sejajar dengan visi untuk Malaysia seperti yang digariskan dalam Rancangan Malaysia Ke-12 untuk melindungi habitat semula jadi negara dan mencipta pulangan nilai lebih baik daripada usaha biodiversiti dan pemuliharaan.

 

 

dron
Penyelidik dan pelajar dari Universiti Sunway dan wakil dari Perbadanan Perhutanan Sarawak, Universiti Teknologi Sarawak, Aerosense dan Funlead.

 

 

"Melindungi hutan bakau menggunakan teknologi canggih akan mempunyai beberapa ekonomi, limpahan sosial dan alam sekitar kepada Malaysia dan ekonomi serantau," katanya.

 

Dua syarikat Jepun, Aerosence Inc., menyediakan teknologi dron dan penyelesaian cloud SaaS (Perisian sebagai Perkhidmatan), manakala Funlead Corp., sebuah syarikat ICT menyediakan sokongan untuk pemerolehan data dan analisis imej dengan kecerdasan buatan teknologi. 

 

Menurut Lembaga Pengarah Aerosense, Satoru Shimada, penyelidikan itu akan dilengkapi lagi dengan teknologi pelepasan dan pendaratan (VTOL) yang akan meliputi sehingga kira-kira 300ha setiap penerbangan untuk fotogrametri dron untuk meningkatkan kecekapan pemantauan bakau. 

 

Pengurus Kanan Funlead Corp., Koichi Kishi membayangkan penggunaan hiperspektral yang padat dan ringan sensor dalam fasa seterusnya untuk meningkatkan kebolehan analisis. 

 

"Peningkatan ini adalah sepatutnya membolehkan taburan menangkap spesies bakau dengan tepat," katanya. - DagangNews.com