Malaysian Pacific Industries diunjur terima manfaat kitaran baharu sektor semikonduktor, kata RHB Investment | DagangNews Skip to main content

Malaysian Pacific Industries diunjur terima manfaat kitaran baharu sektor semikonduktor, kata RHB Investment

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 April - Malaysian Pacific Industries Bhd (MPI) diunjur menerima manfaat besar daripada kitaran baharu dalam sektor semikonduktor.

 

RHB Investment berkata, unjuran itu disokong oleh petunjuk awal pemulihan terutamanya peningkatan permintaan litar bersepadu (IC).

 

"Penambahbaikan dijangka berlaku di kilang Suzhou kerana pasaran China menunjukkan tanda-tanda pemulihan, didorong oleh peningkatan permintaan untuk peranti elektronik," katanya dalam satu nota kajian.

 

Firma penyelidikan itu berkata, peningkatan permintaan semikonduktor, seperti yang dibuktikan oleh data jualan yang diterbitkan oleh Perangkaan Perdagangan Semikonduktor Dunia (WSTS) dan Persatuan Industri Semikonduktor (SIA), menandakan permulaan kitaran baharu.

 

Katanya, kadar penggunaan yang lebih baik terutamanya di China, digabungkan dengan jangkaan produk yang kukuh merentas pelbagai segmen seharusnya memacu pemulihan pendapatan yang kukuh.

 

"Peningkatan inisiatif pembungkusan dan pengembangan silikon karbida (SiC) di China seharusnya berfungsi sebagai pemangkin pertumbuhan selanjutnya," katanya.

 

RHB Investment berkata, MPI juga berada pada kedudukan terbaik untuk mencatatkan pertumbuhan selanjutnya dengan rancangan pengembangan di Ipoh dan China.

 

Katanya, kumpulan itu bersedia memanfaatkan kitaran naik baharu sebaik sahaja kadar penggunaan bertambah baik, dengan keterlihatan pesanan yang dipertingkatkan serta komitmen pelanggan.

 

"Perkembangan loji di Suxiang, menggandakan ruang lantainya di China, dijangka bermula pada 2025 selepas beberapa kelewatan akibat kelemahan dalam sektor itu.

 

"Pertumbuhan struktur dalam pembungkusan SiC dan galium nitrida (GaN) harus terus memacu pelan hala tuju pertumbuhan jangka panjang MPI," katanya.

 

Firma penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) lebih tinggi iaitu RM35.90 berbanding RM30 sesaham.- DagangNews.com