Maybank IB positif terhadap prospek Gamuda dalam bahagian kejuruteraan, pembinaan | DagangNews Skip to main content

Maybank IB positif terhadap prospek Gamuda dalam bahagian kejuruteraan, pembinaan

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Jun - Maybank Investment Bank (Maybank IB) kekal positif terhadap prospek Gamuda Bhd terutama dalam bahagian kejuruteraan dan pembinaan (E&C) dan operasi hartanahnya.

 

Katanya, kumpulan itu yakin terhadap prospeknya dalam meraih lebih banyak projek daripada bahagaian E&C. 

 

Firma penyelidikan itu berkata, sehingga kini kumpulan itu berjaya mendapatkan kontrak bernilai sekitar RM9 bilion dan dijangka meraih sekitar RM14 bilion pada penghujung tahun ini.

 

"Antara projek yang akan dilaksanakan termasuk Mutara LRT Pakej 1 (Pulau Silikon ke Komtar), stesen jana kuasa air Ulu Padas, Suburban Rail Loop (SRL) di Melbourne dan projek isyarat berkapasiti tinggi di Perth. 

 

"Setelah memperoleh kontrak RM2 bilion bagi kerja-kerja pusat data pada bulan lepas – RM1.7b di Elmina Business Park dan RM300 juta di Cyberjaya – kupulan itu masih dalam perbincangan, dengan pemain pusat data.

 

"Dua kilang IBS kumpulan itu di Sepang dan Banting boleh menyokong satu lagi projek pusat data yang besar," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Maybank IB berkata, kumpulan itu kini didagangkan pada 15.3x nisbah harga kepada pendapatan (PER) FY25 yang merupakan penilaian puratanya sejak 2010.

 

Fima penyelidikan itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran RM7.25 sesaham.

 

“Harga sasaran kami yang disemak semula sebanyak RM7.25 membayangkan 17.3x FY25E PER atau 0.5SD di atas min.

 

“Harga sasaran kami adalah berasaskan nilai aset bersih dinilai semula (RNAV) dengan bahagian E&C dinilai pada 18x FY25E PER (tidak berubah) dan operasi hartanah pada PV keuntungan masa depan (tidak berubah),” katanya. - DagangNews.com