Maybank IB semak turun unjuran pendapatan FY24 InNature sebanyak 30% kesan kelemahan perbelanjaan pengguna | DagangNews Skip to main content

Maybank IB semak turun unjuran pendapatan FY24 InNature sebanyak 30% kesan kelemahan perbelanjaan pengguna

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 28 Mei - Maybank Investment Bank (Maybank IB) menyemak turun unjuran pendapatan InNature Bhd sebanyak 30% bagi FY24 kesan daripada perbelanjaan pengguna yang lemah.

 

Katanya, pendapatan bagi suku berikutnya juga dijangka lemah memandangkan ketiadaan sambutan perayaan untuk memacu jualan dan peningkatan perbelanjaan dijangka berlaku pada suku keempat tahun ini didorong sambutan perayaan akhir tahun serta cuti persekolahan.

 

"Bagaimanapun keadaan itu diimbangi kehadiran pelancong sepanjang FY24.

 

"Sehingga akhir 1QFY24, kumpulan itu memiliki sejumlah 120 cawangan dengan 76 daripadanya terletak di Malaysia, 41 di Vietnam dan tiga di Kemboja," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Terdahulu, untung bersih kumpulan itu sebanyak RM2.3 juta pada 1QFY24 berada di bawah jangkaan pada hanya 16% daripada anggaran pendapatan setahun penuh dan konsensus.

 

Firma penyelidikan itu berkata, hasil kumpulan itu bagi 1QFY24 menguncup sebanyak 3% disebabkan prestasi jualan yang kurang baik di Malaysia (-3%), Vietnam (-2%) dan Kemboja (-6%). 

 

"Kami percaya jualan yang lemah berpunca daripada kelembapan umum dalam perbelanjaan pengguna di samping permulaan Ramadan yang lebih awal, yang menjejaskan jualan di kedai," katanya.

 

Maybank IB mengekalkan saranan 'pegang' dengan harga sasaran (TP) 30 sen sesaham.- DagangNews.com