Merchantrade dan CLAB sediakan perkhidmatan gaji tanpa tunai | DagangNews Skip to main content

Merchantrade dan CLAB sediakan perkhidmatan gaji tanpa tunai

Ketua Pegawai Eksekutif CLAB, Abdul Rafik Abdul Rajis (kiri) dan Pengarah Urusan Merchantrade Asia, Ramasamy K Veeran pada majlis menandatangani kerjasama bagi menawarkan perkhidmatan kepada komuniti tanpa bank.

 

 

KUALA LUMPUR 17 Nov. - Merchantrade Asia Sdn. Bhd. dan Construction Labor Exchange Center Berhad (CLAB) menjalin kerjasama untuk memberi perkhidmatan kepada komuniti tanpa bank terdiri daripada pekerja asing dan rakyat Malaysia dalam industri pembinaan.

 

Melalui kerjasama ini, CLAB akan memudahkan kontraktor membayar gaji secara terus ke Kad Visa Prabayar Merchantrade Money. 

 

Ia sejajar dengan inisiatif kerajaan dalam mempromosi gaji tanpa tunai dan mencapai hasrat aliran kewangan pekerja tanpa bank.

 

Merchantrade Asia merupakan pengendali perniagaan perkhidmatan wang digital dan penerbit e-wang yang terkemuka di negara ini sementara CLAB pula bertanggungjawab membawa dan mengagih pekerja asing mengikut keperluan organisasi dan syarikat dalam industri pembinaan. 


 
Pengarah Urusan Merchantrade Asia, Ramasamy K Veeran berkata, tujuan jalinan kerjasama yang dimulakan pada Ogos 2019 adalah untuk menyediakan perkhidmatan pembayaran gaji digital terutama kepada pekerja asing dalam industri pembinaan.

 

“Apabila gaji mereka dikreditkan ke dalam kad Visa Merchantrade Money, pekerja asing dapat mengirim wang kepada keluarga mereka di negara asal secara digital melalui telefon bimbit mereka. 

 

"Dengan cara ini, pihak kontraktor tidak perlu lagi membayar gaji secara tunai. Kemudahan seperti ini sangat diperlukan lebih-lebih lagi ketika kita sedang berdepan dengan pandemik COVID-19. 

 

"Selain itu, ia juga dapat mengurangkan risiko lain seperti kes samun dan rompakan wang tunai,” katanya dalam kenyataan hari ini.

 

Sehingga kini, inisiatif bersama CLAB ini telah berjaya menarik penyertaan kira-kira 2,000 pekerja asing dan dijangka meningkat kepada 4,000 pada suku pertama 2021.

 

Sementara itu, menurut Ketua Pegawai Eksekutif CLAB, Abdul Rafik Abdul Rajis, dengan lebih daripada 165 syarikat yang didaftarkan, ditambah dengan sokongan Kementerian Dalam Negeri dan Kementerian Sumber Manusia untuk mempromosikan kemudahan pembayaran gaji tanpa tunai, CLAB telah mencapai objektif tersebut apabila berjaya menarik penyertaan pekerja di segmen tanpa bank melalui kerjasama ini.

 

“CLAB dapat memantau transaksi gaji, lokasi pekerja serta pemotongan Organisasi Keselamatan Sosial (Perkeso) untuk pekerja asing yang didaftarkan di bawah CLAB,” katanya. 

 

Kad Visa Prabayar Merchantrade Money juga menawarkan pelbagai perkhidmatan dan faedah lain seperti pengiriman wang, tambah nilai mudah alih, pembelian dalam talian danperlindungan insurans kemalangan peribadi dengan pelan asas serendah RM5 sebulan.

 

Malah, aplikasi pelbagai bahasa dan perkhidmatan pelanggan juga ditawarkan dengan 8 bahasa berbeza termasuk bahasa Inggeris, Melayu, Nepal, Indonesia, Bengali, Tamil, Cina dan Burma dan banyak lagi melalui aplikasi dompet mudah alih Merchantrade.

 

Pada masa ini, Merchantrade Money memiliki saiz e-dompet sehingga RM20,000 yang mampu memenuhi keperluan pelanggan untuk bertransaksi secara digital seterusnya memberikan keselesaan dalam kehidupan seharian. - DagangNews.com