MIDF Research kekal unjuran IPI berkembang pada kadar 3.7% pada tahun ini | DagangNews Skip to main content

MIDF Research kekal unjuran IPI berkembang pada kadar 3.7% pada tahun ini

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Jun - MIDF Research mengekalkan unjuran bahawa Indeks pengeluaran perindustrian (IPI) mencatatkan perkembangan kukuh pada 3.7% pada tahun ini berbanding 1.1% pada 2023.

 

Firma penyelidikan itu menjangkakan syarikat-syarikat meningkatkan pengeluaran tahun ini memandangkan permintaan semakin meningkat dari dalam dan luar negara.

 

Katanya, ia sejajar dengan pemulihan perdagangan luar dan aktiviti perbelanjaan domestik.

 

"Namun begitu, terdapat beberapa risiko penurunan masih boleh mengekang aktiviti pengeluaran pada bulan-bulan akan datang, seperti prospek pertumbuhan yang lebih lemah dalam rakan dagangan utama (contohnya China dan AS).

 

"Selain itu, tekanan inflasi yang meningkat dan potensi gangguan kepada perdagangan dan bekalan global akibat ketegangan geopolitik dan perdagangan yang semakin meningkat," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Keluaran perindustrian Malaysia meningkat 6.1% pada April 2024 - DOSM

 

Terdahulu, IPI yang mengukur keluaran daripada kilang, lombong dan loji kuasa, mencatat peningkatan 6.1% pada April, berbanding bulan yang sama pada 2023, kata DOSM.

 

Angka tersebut berbanding dengan kenaikan median 6.5% yang diramalkan dalam tinjauan Bloomberg dan keuntungan 2.4% tahun ke tahun Mac. Pada asas bulan ke bulan, indeks jatuh 7.6% pada bulan April.

 

Bacaan terbaharu bersesuaian dengan peningkatan sederhana dalam pengeluaran kilang pengeksport utama Asia China, Korea Selatan, Vietnam, Thailand dan Taiwan pada bulan yang sama. 

 

Bagaimanapun, pengeluaran perindustrian di Singapura, Jepun dan Amerika Syarikat (AS) merosot. - DagangNews.com