MRCB, Kimlun antara syarikat-syarikat diunjur raih manfaat daripada projek tebatan banjir – RHB Investment  | DagangNews Skip to main content

MRCB, Kimlun antara syarikat-syarikat diunjur raih manfaat daripada projek tebatan banjir – RHB Investment 

Oleh DIYANA ISAMUDIN

KUALA LUMPUR 26 Mac - Malaysian Resources Corp Bhd (MRCB) dan Kimlun Corp Bhd adalah antara syarikat-syarikat yang dijangka mendapat manfaat daripada projek tebatan banjir, kata RHB Investment.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kerajaan persekutuan memperuntukkan kira-kira RM11.8 bilion di bawah Bajet 2024 untuk projek tebatan banjir menerusi 33 projek berkeutamaan tinggi.

 

“Dalam laporan terbitan bersama World Bank dan Bank Negara Malaysia (BNM), berdasarkan data sejarah banjir, andaian satu kejadian banjir yang berlaku dalam tempoh 20 tahun boleh menyebabkan Malaysia kehilangan sehingga 4.1% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) dan kadar pengangguran negara akan turut meningkat 2.2 mata peratusan, jika tiada ikhtiar untuk penyesuaian.

 

"Oleh itu, kami menjangkakan kerajaan persekutuan akan mempercepat projek sedemikian dalam bulan-bulan akan datang," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

Menurut RHB Investment, ilham pelaburan dalam bidang banjir termasuk MRCB (beli, harga sasaran [TP]: 70 sen) yang telah disenarai pendek untuk menjalankan kerja tebatan banjir di Selangor, yang pada masa ini terlibat dalam projek tebatan banjir Muara Sungai Pahang Fasa 3 bernilai RM380 juta. 

 

Selain itu, firma itu mendedahkan bahawa Kimlun telah menyatakan hasratnya untuk membida projek tebatan banjir yang berkemungkinan besar akan berada di Johor memandangkan kumpulan itu mempunyai jejak kehadiran yang menonjol di negeri itu.

 

"Kami juga tidak menolak kebarangkalian Rohas Tecnic Bhd meraih projek tebatan banjir dalam masa terdekat memandangkan ia terbabit dalam kerja pembinaan stesen pengepaman bernilai RM85 juta di dua kolam tadahan sedia ada dan pemasangan saluran paip air untuk menyalurkan air ke Loji Rawatan Air Semenyih (WTP)," tambahnya.

 

Bagi wilayah Malaysia Timur pula, RHB Investment berkata Naim Holdings Bhd menonjol sebagai penerima utama bagi pekerjaan tebatan banjir di Sarawak kerana ia terlibat dalam Fasa 1 projek tebatan banjir Kuching (siap pada 2010) dengan jumlah RM149 juta.

 

Fasa 2 projek tebatan banjir Kuching merupakan salah satu daripada 33 projek berkeutamaan tinggi dalam Belanjawan 2024, kata firma itu.

 

Firma penyelidikan itu juga menjangkakan pelancaran projek tebatan banjir akan memberi dorongan baharu (di samping projek bernilai besar lain seperti MRT3 dan LRT Pulau Pinang) kepada Indeks Pembinaan Bursa Malaysia untuk meningkat lebih tinggi daripada paras yang dicatat pada 2017.

 

RHB Investment mengekalkan penarafan ‘overweight’ ke atas sektor pembinaan, dengan syarikat pilihan utamanya terdiri daripada Gamuda Bhd (TP: RM6.46), Kerjaya Prospek Group Bhd (TP: RM2.15) dan Sunway Construction Group Bhd (TP: RM3.34). - DagangNews.com