MyEG meterai perjanjian empat tahun dengan CAICT bagi sambungan rangkaian antarabangsa blokchain China | DagangNews Skip to main content

MyEG meterai perjanjian empat tahun dengan CAICT bagi sambungan rangkaian antarabangsa blokchain China

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 21 Nov - MY E.G. Services Berhad (MyEG) menandatangani perjanjian kerjasama selama empat tahun dengan Institut Internet Industri dan Internet Perkara Akademi Teknologi Maklumat dan Komunikasi China (CAICT).

 

Dalam satu pemakluman kepada Bursa Malaysia, kumpulan itu berkata, perjanjian itu menyaksikan MyEG akan memiliki dan mengendalikan Xinghuo International Supernode yang akan menyediakan sambungan dari China ke seluruh dunia.

 

Perjanjian itu juga melibatkan penerimaan rentas sempadan dan penggunaan piawaian Pengecam Blockchain Rentas Rantaian (BID) terkini untuk mencipta Web3 China dan seterusnya secara beransur-ansur.

 

Tempoh permulaan empat tahun boleh diperbaharui apabila tamat tertakluk kepada rundingan lanjut.

 

"Ia tidak mempunyai nilai tetap dan ditentukan oleh bilangan transaksi pada Supernode Antarabangsa Xinghuo," katanya.

 

Syarikat itu berkata perjanjian itu dijangka menyumbang secara positif kepada pendapatannya bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2022 dan seterusnya.

 

Presiden CAICT, Xiaohui Yu berkata, supernod antarabangsa akan menyambung ke blok-blok awam lapisan-1 yang dibenarkan oleh MyEG, Zetrix, yang serasi sepenuhnya dengan Xinghuo.

 

Ia membolehkan aset dan urus niaga dalam rangkaian Zetrix untuk merentas dengan lancar ke Xinghuo, menghubungkan kerajaan, perniagaan dan kakitangan mereka kepada ekonomi berasaskan blockchain global.

 

"Kita harus lebih bekerjasama dalam membina rangkaian nod, merebut peluang dalam generasi Internet selain memperkasakan industri dengan blockchain serta teknologi lain, sekali gus menyediakan infrastruktur yang kukuh dalam memajukan pembangunan inovatif," katanya.

 

Pengarah Urusan Kumpulan MyEG dan Pengasas Bersama Zetrix, Wong Thean Soon berkata, Xinghuo BIF merupakan rantaian yang paling maju dan banyak digunakan untuk aplikasi perindustrian dan perdagangan.

 

"Kini dengan bermulanya supernode antarabangsa Xinghuo, seluruh dunia boleh berhubung dan menjadi sebahagian daripada evolusi Web 3 China yang akan menggalakkan penubuhan komuniti antarabangsa dan memudahkan perdagangan dan kewangan global,” katanya. - DagangNews.com