Operasi Westports tidak terjejas akibat kebakaran limbungan kontena | DagangNews Skip to main content

Operasi Westports tidak terjejas akibat kebakaran limbungan kontena

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 10 Jun - Westports Holdings Bhd menyatakan bahawa operasi terminalnya tidak terjejas berikutan insiden kebakaran di limbungan kontena anak syarikatnya, Westports Malaysia Sdn Bhd pada 8 Jun 2024.

 

Kumpulan itu dalam satu makluman kepada Bursa Malaysia berkata, tiada sebarang kecederaan atau kerosakan pada peralatan pelabuhan akibat daripada insiden itu dan kebakaran hanya di kawasan yang terhad.

 

"Westports Malaysia akan memaklumkan kepada syarikat perkapalan/pengendali kontena mengenai kontena yang terjejas dalam tempoh terdekat,” katanya.

 

Westports Holdings berkata, Jabatan Bomba dan Penyelamat, Polis Diraja Malaysia dan Lembaga Pelabuhan Klang akan menjalankan siasatan menyeluruh mengenai punca dan punca kebakaran.

 

"Westports Malaysia, pihak berkuasa terlibat, dan pihak luar masih menjalankan siasatan punca kebakaran dan kontena yang terjejas,” katanya.

 

Terdahulu, dalam kejadian itu sejumlah 14 kontena perkapalan hangus dalam kejadian itu dan sejumlah lima jentera daripada lima balai bomba dikejarkan ke lokasi kejadian. 

 

Pada mulanya hanya 10 kontena (bersaiz 40 kaki) terbakar, namun ia merebak ke empat kontena lain menjadikan jumlah keseluruhan kontena terbabit sebanyak 14. - DagangNews.com