PAC siasat projek NIISe Jabatan Imigresen, saksi dipanggil selepas Aidilfitri - Mas Ermieyati | DagangNews Skip to main content

PAC siasat projek NIISe Jabatan Imigresen, saksi dipanggil selepas Aidilfitri - Mas Ermieyati

KUALA LUMPUR 27 Mac - Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC) kini menjalankan siasatan terhadap projek Sistem Imigresen Bersepadu Nasional (NIISe), kata Pengerusi PAC, Datuk Mas Ermieyati Samsudin.

 

Jawatankuasa itu terkejut dengan keputusan Mahkamah Tinggi yang memerintahkan kerajaan membayar RM231.5 juta kepada Awanbiru Technology Bhd (Awantec) bagi penamatan projek Sistem Kawalan Imigresen Nasional (SKIN).

 

Awantec sebelum ini dikenali sebagai Prestariang Bhd.

 

Jawatankuasa itu merancang untuk memanggil saksi daripada Kementerian Dalam Negeri, Jabatan Imigresen, Unit Pemodenan Tadbiran dan Perancangan Pengurusan Malaysia (MAMPU) serta pakar keselamatan siber dan vendor yang terlibat dalam NIISe dan SKIN, katanya.

 

Prosiding itu dijangka berlangsung selepas hari raya dan akan dijalankan di bawah Peraturan Tetap Dewan Rakyat 77(1)(d), kata Mas Ermieyati.

 

Kedua-dua projek SKIN dan NIISe bertujuan untuk menggantikan Sistem Imigresen Malaysia (myIMMs), yang telah digunakan selama lebih 20 tahun.

 

Projek SKIN, bernilai RM3.5 bilion, telah dianugerahkan kepada Prestaring Skin Sdn Bhd (PSKIN) pada Ogos 2017 oleh kerajaan Barisan Nasional sebelum ini di bawah pentadbiran Datuk Seri Najib Tun Razak.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Mahkamah Tinggi KL arah kerajaan bayar RM231.5 juta kepada Awantec akibat penamatan projek SKIN pada 2019

 

Bagaimanapun, pada Disember 2018, kerajaan Pakatan Harapan yang diterajui Tun Dr Mahathir Mohamad memutuskan untuk menamatkan projek itu dengan memihak kepada sistem baharu untuk menjimatkan dana kerajaan.

 

Pada April 2019, Awantec mengambil tindakan undang-undang terhadap kerajaan, menuntut RM733 juta untuk penamatan projek SKIN, yang mempunyai perjanjian kontrak selama 15 tahun. Kedua-dua pihak gagal mencapai persetujuan berikutan perbincangan, menyebabkan PSKIN meneruskan tindakan undang-undang.

 

Selepas pertempuran undang-undang selama lima tahun, Mahkamah Tinggi memutuskan memihak kepada Awantec pada 14 Mac tahun ini, memerintahkan kerajaan membayar RM231.55 juta serta kos guaman yang ditanggung semasa proses litigasi. Selain itu, mahkamah mengarahkan pembayaran RM80,000 untuk yuran guaman akhir.

 

Sementara itu, projek NIISe, bernilai RM1.16 bilion, pada mulanya dianugerahkan kepada Iris Corp Bhd pada Januari 2021 tetapi kemudiannya dibatalkan oleh pentadbiran semasa melalui notis bertarikh 10 Ogos 2023, berkuat kuasa 14 Ogos 2023.

 

Iris mengumumkan hasratnya untuk mengambil pertikaian dengan Kementerian Dalam Negeri berhubung pembatalan kontraknya untuk projek NIISe kepada timbang tara.

 

Kementerian Dalam Negeri kini sedang menjalankan proses pembidaan projek NIISe 2.0, dengan tiga syarikat dilaporkan disenarai pendek oleh kerajaan, iaitu Dagang NeXchange Bhd (DNeX), HeiTech Padu Bhd dan Theta Edge Bhd, seperti dilaporkan The Edge. - DagangNews.com