Pendapatan berulang Solarvest daripada pemilikan aset dianggar meningkat kepada 9% pada FY26 | DagangNews Skip to main content

Pendapatan berulang Solarvest daripada pemilikan aset dianggar meningkat kepada 9% pada FY26

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Mac - Pendapatan berulang Solarvest Holdings Bhd yang dijana daripada pemilikan aset dianggar meningkat kepada 9% pada FY26 didorong permulaan projek solar berkala besar atau LSS4, Program Kuasa Hijau Korporat (CGPP) dan Powervest.

 

Portfolio aset solarnya dijangka mempunyai kapasiti eksport kira-kira 200MWp pada FY26, menjana hasil berulang kira-kira RM80 juta.

 

Phillip Capital mengunjurkan kadar pertumbuhan tahunan terkompaun sebanyak 52% dalam keuntungan antara FY23 hingga FY26, didorong penambahan buku pesanan yang lebih tinggi daripada anugerah CGPP dan operasi komersial aset solarnya

 

"Kumpulan itu juga merancang untuk mengembangkan perniagaan solar fotovoltaik (PV) ke pasaran luar negara seperti Taiwan, Vietnam, Filipina dan Indonesia. 

 

"Buku pesanan kumpulan itu juga kini berjumlah RM242 juta memberikan keterlihatan pendapatan sehingga FY25," katanya dalam satu nota kajian.

 

Firma penyelidikan menyasarkan penambahan buku pesanan lebih tinggi sebanyak RM1bil pada FY25 dengan 80% dianggarkan daripada projek CGPP yang akan datang.

 

Philip Capital mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran RM1.80 sesaham.

 

"Kumpulan itu merupakan proksi utama negara bagi meningkatkan kapasiti penjanaan tenaga boleh diperbaharui (RE) kepada 70% menjelang 2050," katanya. - DagangNews.com