Penurunan harga saham mendadak, Epicon diberi notis pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa oleh Bursa Malaysia | DagangNews Skip to main content

Penurunan harga saham mendadak, Epicon diberi notis pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa oleh Bursa Malaysia

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 29 Mei - Epicon Bhd yang dahulunya dikenali sebagai Konsortium Transnasional Bhd menerima notis pertanyaan aktiviti pasaran luar biasa (UMA) daripada Bursa Malaysia berikutan penurunan mendadak harga sahamnya.

 

Harga saham kumpulan itu menyusut sebanyak 38.75% kepada 24.5 sen sebelum meningkat sedikit kepada 27.5 sen pada pukul 3.30 petang, memberikan modal pasaran firma pembinaan itu sebanyak RM163.6 juta.

 

Sejumlah 82.71 juta saham yang didagangkan di kaunter setakat ini, 9.75 kali ganda jumlah purata tiga bulannya sebanyak 8.48 juta saham, juga menyaksikan ia berada di antara senarai aktif teratas bursa.

 

Saham di bawah RM1.00 akan mencecah had penurunan sebanyak 30 sen, menjadikan had penurunan untuk Epicon sebanyak 10 sen.

 

Bursa Malaysia mengeluarkan pertanyaan UMA kepada Epicon bagi meneliti "kejatuhan mendadak" harga sahamnya dan menyoal kumpulan itu jika terdapat sebarang perkembangan korporat mengenai perniagaan dan hal ehwalnya belum diumumkan.

 

Pertanyaan itu juga melibatkan persoalan sama ada terdapat sebarang khabar angin, laporan atau penjelasan lain yang mungkin terlibat dengan aktiviti perdagangan.

 

Bursa Malaysia juga menasihatkan pelabur untuk mengambil perhatian terhadap jawapan Epicon kepada pertanyaan UMA, yang masih belum dikeluarkan.

 

Awal bulan ini, anak syarikatnya, Epicon Transnational Builder Sdn Bhd memperoleh subkontrak bernilai RM50 juta untuk kerja konkrit struktur bagi pembangunan kediaman bertingkat di Mukim Batu, Kuala Lumpur.

 

Bagi suku pertama berakhir 31 Mac 2024 (1QFY24), untung bersih Epicon meningkat dua kali ganda kepada RM3.57 juta daripada RM1.75 juta setahun sebelumnya, disebabkan lebih banyak projek pembinaan dan kemajuan pembinaan yang bertambah baik.

 

Hasil suku tahunan melonjak 163.92% kepada RM56.21 juta, berbanding RM21.3 juta sebelumnya.- DagangNews.com