Penyedia kapal luar pesisir OSV Malaysia diunjur terima sewa lebih tinggi pada tahun kewangan 2025 | DagangNews Skip to main content

Penyedia kapal luar pesisir OSV Malaysia diunjur terima sewa lebih tinggi pada tahun kewangan 2025

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 2 Mei - Penyedia kapal sokongan luar pesisir (OSV) Malaysia dijangka menyaksikan peningkatan konservatif 6% tahun atas tahun dalam purata kadar sewa harian mereka pada tahun kewangan 2025, berikutan bekalan OSV yang terhad.

 

Kenanga Research dalam nota hari ini mengekalkan prospek kenaikan harga pada pasaran OSV tempatan, menarafkannya sebagai "overweight."

 

Pilihan utama firma pembrokeran saham tersebut untuk sektor ini ialah Dialog Group Bhd, Yinson Holdings Bhd dan Keyfield Offshore Sdn Bhd.

 

"Memandangkan potensi peningkatan berterusan dalam permintaan daripada Petronas dan saiz armada yang stabil tahun ke tahun, masih terdapat ruang yang besar untuk pelarasan menaik dalam kadar sewa harian, yang boleh membawa kepada peningkatan unjuran pendapatan FY25 untuk kaunter OSV kami."

 

"Selain itu, kami masih belum mengambil kira sebarang pengembangan armada yang berpotensi dalam liputan kami. Sekiranya pengumuman masa depan termasuk penambahan kapal, ini boleh meningkatkan lagi ramalan pendapatan kami," tambahnya.

 

 

MOSVA

 

 

Kenanga berkata walaupun kadar sewa harian OSV tempatan yang teguh, terutamanya untuk tongkang kerja penginapan, ia tidak percaya kitaran pasaran OSV telah memuncak.

 

Ini disebabkan oleh kekurangan pengumuman pengembangan kapasiti yang ketara daripada pemain OSV tempatan, walaupun di tengah-tengah pasaran yang dibekalkan padat.

 

"Dengan Petronas meningkatkan perbelanjaan modal huluan, kami menjangkakan bekalan OSV tempatan yang lebih ketat melangkaui 2024 hingga 2025.

 

"Untuk menggalakkan pembaharuan atau pengembangan armada, Petronas mungkin perlu menawarkan kontrak jangka panjang (sekurang-kurangnya tiga tahun) pada kadar sedikit di bawah paras semasa.

 

"Tanpa insentif sedemikian, atau melainkan kadar pasaran spot meningkat lebih jauh melebihi paras 2024, kita mungkin tidak melihat pengembangan armada yang ketara dalam pasaran OSV Malaysia, walaupun permintaan semakin meningkat daripada Petronas pada tahun-tahun akan datang," kata Kenanga.

 

Firma penyelidikan itu berkata Petronas memerlukan sekurang-kurangnya 200 kapal untuk sokongan bagi mengekalkan tahap pengeluarannya.

 

Dengan jangkaan peningkatan permintaan daripada Petronas, jumlah ini boleh meningkat kepada 300 kapal yang beroperasi di perairan Malaysia pada 2024 dan seterusnya.

MOSVA

"Bagaimanapun, armada semasa di bawah Persatuan Pemilik OSV Malaysia (MOSVA) berjumlah hanya 270 kapal, dan tidak jelas berapa banyak kapal ini pada masa ini bertindan sejuk dan berpotensi tidak berdaya maju untuk pemulangan perkhidmatan.

 

"Keadaan ini menunjukkan kekurangan ketara dalam OSV yang tersedia. kapasiti, menggariskan kesesakan pasaran dan potensi tekanan menaik pada kadar sewa," kata Kenanga.

 

Menurutnya, ekonomi bagi kapal yang baru dibina telah meningkat dengan ketara berikutan kenaikan besar dalam kadar sewa harian dan ditambah pula dengan prospek permintaan 2024-2025 daripada Petronas.

 

"Bank-bank mula memanaskan idea untuk membiayai kapal sekali lagi selepas reda dalam dekad yang lalu. Ini memberikan fleksibiliti kepada pemain OSV sedia ada kerana mereka akan dapat memperoleh lebih banyak pembiayaan untuk memperbaharui dan berpotensi mengembangkan kumpulan OSV mereka bagi memanfaatkan dengan lebih baik kitaran naik yang berterusan dalam pasaran OSV tempatan," kata Kenanga.

 

Sejak kemuncak kitaran pada 2014, ramai pemilik OSV tempatan berada dalam mod survival, terutamanya disebabkan oleh penurunan kadar sewa harian didorong oleh penurunan harga minyak mentah Brent.

 

 

MOSVA

 

 

"Sejak 2014, pengendali OSV tempatan telah meminimumkan perbelanjaan untuk pembaharuan dan pembesaran armada, mengekalkan saiz keseluruhan armada Malaysia sama seperti hampir sedekad lalu.

 

"Kekangan dalam pelaburan ini mencerminkan tindak balas sektor itu terhadap harga minyak yang tidak menentu dan kadar sewa yang lebih rendah," katanya. - DagangNews.com