PKS terjejas teruk akibat kos tambahan, disebalik prestasi ekonomi baik negara - Samenta | DagangNews Skip to main content

PKS terjejas teruk akibat kos tambahan, disebalik prestasi ekonomi baik negara - Samenta

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 6 Sept - Persatuan perusahaan kecil dan sederhana (Samenta) bimbang kerajaan mungkin `dibuai' dengan kepercayaan bahawa PKS menunjukkan prestasi yang baik kerana pemulihan ekonomi yang kukuh dan inflasi yang sederhana.

 

Bertentangan dengan kepercayaan itu, kata Presiden Samenta Datuk William Ng, banyak PKS terjejas teruk oleh kos tambahan menjalankan perniagaan dan memikirkan kenaikan mendadak dalam harga jualan.

 

"Ini juga telah diterjemahkan kepada sentimen bercampur-campur yang ditunjukkan dalam tinjauan kami yang dijalankan pada bulan Julai; dengan PKS melaporkan prospek yang lemah untuk baki tahun 2024 hampir menyamai mereka yang menunjukkan prospek yang baik atau cemerlang.

 

"PKS menghadapi krisis margin yang nipis diburukkan lagi dengan peningkatan kos pematuhan yang ditimbulkan oleh mandat e-invois yang akan datang dan pematuhan dan pelaporan standard ESG.

 

"Walaupun begitu, pelbagai agensi kerajaan dan pihak berkuasa tempatan meningkatkan yuran mereka ke atas PKS antara 15 hingga 250 peratus. Ramai PKS terdesak untuk mendapatkan bantuan, tetapi tidak tahu di mana dan bagaimana untuk mendapatkan bantuan tersebut," kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

 

Datuk William Ng
                    Datuk William Ng

 

 

William berkata, Samenta menggesa kerajaan untuk mengelak daripada memperkenalkan sebarang kos tambahan kepada PKS dan mengenakan sebarang bayaran tambahan oleh pelbagai agensi dan pihak berkuasa tempatan.

 

"Sudah tentu kita tidak boleh menunggu sehingga terdapat penutupan besar-besaran perniagaan dan kehilangan pekerjaan untuk tersedar bahawa tajuk angka yang cemerlang tidak menggambarkan realiti sebenar PKS kita," kata beliau.

 

Beliau berkata, walaupun negara mencatat pertumbuhan 5 peratus dalam KDNK pada separuh pertama 2024, banyak PKS tidak merasakan keyakinan yang sama.

 

Dalam tinjauan terbaru yang dijalankan oleh Persatuan Perusahaan Kecil dan Sederhana Malaysia (Samenta), 2 daripada 3 PKS menunjukkan mereka mempunyai simpanan tunai kurang daripada 6 bulan. Ini berlaku walaupun kira-kira 44 peratus daripada PKS melaporkan pertumbuhan hasil.

 

Perbezaan antara pertumbuhan jualan dan pengetatan rizab tunai ini menunjukkan pemampatan margin yang teruk dalam kalangan PKS, didorong oleh peningkatan kos bahan mentah, tenaga dan gaji.

 

Menurutnya, kesan melata daripada penamatan subsidi diesel, kenaikan SST dan inflasi upah berikutan masalah buruh yang berterusan, menjejaskan margin yang sudah tipis bagi kebanyakan PKS.

 

Beberapa PKS yang ditinjau melaporkan margin keuntungan serendah 2 peratus, dan ramai yang kehilangan wang walaupun angka jualan lebih tinggi. - DagangNews.com