Priceworth memulakan operasi penebangan balak | DagangNews Skip to main content

Priceworth memulakan operasi penebangan balak

PAPAN lapis yang dihasilkan oleh kilang pemprosesan hiliran Priceworth International Berhad.

 

KUALA LUMPUR 23 Jun – Priceworth International Berhad mengumumkan jumlah pengeluaran balak bagi bulan Mei 2021 adalah sebanyak 3,748.28 m3 (April 2021 : 3,992.03 m3).

 

Kumpulan telah memulakan operasi penebangan balak pada bulan Mac 2021. Pengeluaran telah meningkat secara beransur-ansur pada bulan April dan Mei berbanding bulan Mac.

 

Penurunan sedikit pada bulan Mei 2021 berbanding April 2021 adalah kerana penebangan balak dan perpindahan kilang pemprosesan hiliran.

 

Melalui aktiviti penyambungan semula menebang balak, Kumpulan telah membekalkan bahan mentah kepada kilang pemprosesan hilirannya yang dimiliki oleh anak syarikat, Sinora Sdn Bhd.

 

Selain itu, dengan pembukaan semula kilang pengeluaran papan lapis, Sinora Sdn. Bhd. telah memulakan mengeksport papan lapis pada bulan Mei 2021.

 

Pengarah Urusan, Lim Nyuk Foh berkata, permintaan terhadap pasaran papan lapis global telah kembali pulih dan stabil sejak enam bulan lalu.

 

"Dengan rangkaian bekalan papan lapis masih lagi diganggu oleh pandemik, maka harga papan lapis juga dijangka meningkat,” katanya dalam kenyataan di sini.

 

price
KAWASAN pembalakan telah ditanam semula oleh Priceworth International Berhad

 

Kumpulan kini menguruskan konsesi kayu balak seluas  27,900 hektar di bawah kawasan pengurusan hutan lestari. Kira-kira separuh daripada konsesi kayu balak itu telah ditanam semula dan Kumpulan bakal memulakan proses penebangan kayu balak yang ditanamnya sendiri pada bulan Mac 2021.

 

Penebangan balak oleh Kumpulan akan dibekalkan kepada kilang pemprosesan bersepadu kayu balak untuk menghasilkan papan lapis dan kayu gergaji.

 

Buat masa ini, eksport utama Kumpulan adalah ke Jepun. - DagangNews.com