RHB Investment semak turun unjuran pendapatan Econpile bagi FY25-FY26 sebanyak RM13.5% dan 13.8% | DagangNews Skip to main content

RHB Investment semak turun unjuran pendapatan Econpile bagi FY25-FY26 sebanyak RM13.5% dan 13.8%

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 2 Sept - RHB Investment menyemak turun unjuran pendapatan Econpile Holdings Bhd FY25 dan FY26 sebanyak 13.5% dan 13.8% selepas mengambil kira margin yang lebih rendah.

 

Firma penyelidikan itu juga memperkenalkan ramalan pendapatan FY27 sebanyak RM18 juta dengan penambahan kerja sasaran sebanyak RM500 juta.

 

"Walaupun pendapatan FY25-FY27 kami mencerminkan pertumbuhan berbanding kerugian teras yang ditanggung semasa FY22-FY24.

 

"Unjuran kami masih belum sepadan dengan tahap yang dilihat pada FY18, apabila pendapatan teras berada pada RM87 juta," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

RHB Investment berkata, kumpulan itu mencatatkan pertumbuhan hasil FY24 sebanyak 11.1% hasil pengebilan kemajuan yang lebih tinggi daripada projek pembangunan hartanah swasta.

 

Katanya, margin keuntungan kasar setahun penuh bertambah baik sebanyak 2ppts disebabkan oleh sumbangan yang lebih tinggi daripada projek margin yang lebih baik, dengan projek warisan kebanyakannya berada di hujungnya.

 

"Kerugian teras meningkat kepada RM5.7 juta pada 4QFY24 (3QFY24: -RM2.8 juta) atas perbelanjaan pentadbiran yang lebih tinggi disebabkan peruntukan yang dibuat untuk penghutang yang berkaitan dengan pelanggan dalam penerimaan," katanya.

 

Firma penyelidikan tu berkata, buku pesanan tertunggak Econpile berjumlah RM409 juta pada akhir FY24, manakala kemenangan pekerjaan baharu berjumlah RM392 juta – ini termasuk naik taraf jalan di Cameron Highlands (RM66 juta), projek pejabat kecil di rumah (RM101 juta) dan Eden Residence (RM83 juta).

 

Katanya, ini menunjukkan aliran kerja yang lebih mantap berbanding dua tahun yang lalu, yang menyaksikan kemenangan pekerjaan pada di bawah RM300 juta.

 

"Kami melihat kumpulan itu sebagai penerima manfaat besar bagi kontraktor cerucuk tersenarai awam terbesar berbanding rakan setaranya seperti Pintaras Jaya dan Aneka Jaringan," katanya.

 

RHB Investment mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) 60 sen sesaham. - DagangNews.com