SPRM membebaskan 3 kakitangan Prolintas, tahan dua subkontraktor atas dakwaan rasuah melibatkan projek lebuh raya | DagangNews Skip to main content

SPRM membebaskan 3 kakitangan Prolintas, tahan dua subkontraktor atas dakwaan rasuah melibatkan projek lebuh raya

PUTRAJAYA 3 Julai - Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) membebaskan tiga kakitangan Projek Lintasan Kota Holdings Sdn Bhd (Prolintas) yang ditahannya minggu lalu berhubung dakwaan rasuah membabitkan kontrak lebuh raya bernilai RM1.67 bilion.

 

Ketiga-tiga mereka dibebaskan pada pagi Selasa berikutan tamat tempoh reman lanjutan lapan hari mereka. Ditahan pada 24 Jun lalu, mereka pada mulanya direman empat hari sehingga 28 Jun, tetapi SPRM memohon lanjutan empat hari untuk mereka.

 

 

 

Peguam Farhan Read memberitahu The Edge bahawa ketiga-tiga mereka dibebaskan di Mahkamah Majistret di sini selepas masing-masing membayar RM10,000 daripada jaminan RM110,000. Baki RM100,000 setiap satu adalah bon tidak bercagar yang perlu dibayar sekiranya mereka gagal mendaftar masuk di ibu pejabat SPRM sebulan sekali.

 

Ketiga-tiga mereka adalah antara sembilan orang yang ditahan SPRM minggu lalu, termasuk Ketua Pegawai Eksekutif sebuah firma konsesi, berhubung siasatan itu.

 

Farhan mewakili Prolintas serta Ketua Pegawai Eksekutif, yang dibebaskan pada Isnin selepas membayar ikat jamin. Lima orang lagi adalah kontraktor luar atau kontraktor masuk, kata Farhan.

 

 

BACA: Prolintas sahkan kakitangan direman selepas SPRM menahan CEO bersama 7 lagi atas dakwaan rasuah

 

 

Susulan penahanan itu, Prolintas mengeluarkan kenyataan pada Selasa lepas untuk mengatakan ia "maklum kakitangan kami telah direman oleh SPRM untuk membantu siasatan berterusan berkaitan kes pembinaan".

 

Prolintas mengendalikan beberapa lebuh raya di Lembah Klang, antaranya Lebuhraya Koridor Guthrie, Lebuhraya Kemuning-Shah Alam (LKSA), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuhraya Bertingkat Kajang (SILK), Lebuhraya Bertingkat Damansara-Shah Alam (DASH). ) dan Lebuhraya Bertingkat Sungai Besi-Ulu Kelang (SUKE).

 

SPRM pula telah menahan dua subkontraktor — seorang pengerusi dan seorang lagi pengarah syarikat subkontraktor — berhubung dakwaan rasuah salah satu kontrak lebuh raya, bernilai RM1 bilion.

 

Pengerusi syarikat yang bergelar “Datuk” itu direman sehingga Sabtu ini (6 Julai), manakala pengarahnya akan direman sehingga Khamis (4 Julai). Permohonan reman SPRM terhadap kedua-dua lelaki itu dibenarkan oleh Mahkamah Majistret pada Selasa.

 

Menurut sumber, kedua-dua suspek berusia antara 40 hingga 50 tahun.

 

“Kedua-duanya disyaki memberi rasuah sehingga RM200,000 kepada pegawai badan berkanun sebagai pertukaran menerima kerja projek pembinaan lebuh raya yang dilakukan oleh syarikat lain sebelum ini. Mereka juga disyaki memberi rasuah kepada pemegang konsesi lebuh raya untuk tujuan yang sama,” tambah sumber itu.

 

Pengarah Kanan Bahagian Siasatan SPRM Datuk Seri Hishamuddin Hashim ketika dihubungi mengesahkan penahanan itu dan berkata kes disiasat mengikut Seksyen 16 (a)(A) Akta SPRM 2009. - DagangNews.com