Sunway sasar kurangkan sisa pelepasan sebanyak 45% menjelang 2030 - RHB Research | DagangNews Skip to main content

Sunway sasar kurangkan sisa pelepasan sebanyak 45% menjelang 2030 - RHB Research

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 16 Nov - Sunway Berhad menyasarkan untuk mengurangkan sisa pelepasan sebanyak 45% menjelang 2030 dengan menggunakan 2010 sebagai asas bedasarkan kad laporan amalan alam sekitar, sosial dan tadbir urusnya (ESG).

 

RHB Research berkata, antara pelaksanaannya untuk mencapai matlamat itu ialah penetapan harga karbon dalamannya, pada masa ini berharga RM15 bagi setiap tan C02 yang dilepaskan melebihi ambang yang ditetapkan.

 

"Sunway juga akan berusaha untuk mengurangkan pelepasan Skop 3 melalui pemerolehan mampan dan amalan rantaian bekalan, serta pajakan hijau untuk menyelaraskan matlamat kecekapan tenaga kumpulan dengan penyewa.

 

"Bagi mencapai pelepasan karbon sifar bersih menjelang 2050, Sunway akan menumpukan pada teknologi mengimbangi karbon melalui pengurangan karbon dan penggunaan tenaga yang boleh diperbaharui pada skala besar," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Buat masa sekarang, sejumlah 2,700 MWh tenaga solar dihasilkan di Sunway City Kuala Lumpur.

 

Firma itu berkata, Sunway mempunyai dua mesin kompos terletak di Sunway Resort dan Sunway Pyramid, yang dipasang pada 2019.

 

Ia adalah bagi menyerlahkan usaha pendidikan untuk melatih penyewa dan kakitangan mengasingkan sisa makanan dan kompos disalurkan kepada tukang landskap, untuk digunakan di sekitar bandar.

 

"Ladang bandar mereka juga berjaya mengurangkan jarak perjalanan untuk mendapatkan sayur-sayuran untuk hotel Sunway dan hasilnya juga dijual kepada masyarakat tempatan melalui program langganan.

 

"Sunway juga mempunyai loji rawatan air di South Quay Lake yang membantu memastikan keselamatan air, membekalkan 8.5 juta liter air setiap hari yang mencukupi untuk 51,500 orang," katanya.

 

Firma itu mengekalkan saranan 'beli' dengan harga sasaran (TP) RM2.06. - DagangNews.com