Telekom Malaysia miliki ruang luas meningkatkan dividen, kata firma penganalisis | DagangNews Skip to main content

Telekom Malaysia miliki ruang luas meningkatkan dividen, kata firma penganalisis

TM adalah penerima manfaat daripada ledakan pusat data Malaysia. -Gambar hiasan Asima

KUALA LUMPUR 4 Sept - Telekom Malaysia Bhd (TM) adalah penerima manfaat daripada ledakan pusat data Malaysia melalui tawaran ketersambungan jangka panjang.

 

Kekuatan aliran tunai bebas yang kukuh memberi ruang luas untuk peningkatan dividen, menurut Maybank Investment Bank (Maybank IB).

 

Kenanga Research menambah terdapat peluang besar dalam menyediakan perkhidmatan sambungan untuk pusat data (DC) di Johor termasuk sambungan DC-to-DC serantau untuk pusat data berskala besar.

 

Kerjasama TM dengan penyedia sedia ada di Singapura akan meningkatkan keupayaannya untuk menyediakan perkhidmatan ini.

 

Walaupun terdapat persaingan yang dijangka daripada TIME Dotcom Bhd dan penyedia antarabangsa (contohnya Starhub), TM kekal yakin dengan prospek pertumbuhannya dalam ruang ini, kata Kenanga Research.

 

TM disukai kerana ia memanfaatkan pertumbuhan data sekular berikutan trend semasa, seperti transformasi digital, penyebaran Internet of Things, dan perkhidmatan awan yang dipacu oleh kecerdasan buatan generatif.

 

TM juga mendapat manfaat daripada projek Jendela fasa dua yang akan datang melalui peluang pelaksanaan dan penjanaan keuntungan, serta penambahan pendapatan daripada pembangunan pusat data berskala besar baharu.

 

Terdapat juga permintaan yang lebih tinggi untuk penghantaran data melalui rangkaian infrastruktur digitalnya yang merangkumi kabel dasar laut dan daratan, serta penghantar optik gentian.

 

Kajian TA Securities menambah , TM bercadang untuk memperuntukkan lebih banyak perbelanjaan modal untuk pembangunan sistem kabel dasar laut baharu dan pengembangan pusat data.

 

Kajian Hong Leong Investment Bank (HLIB) sangat positif mengenai langkah pengoptimuman kosnya, yang memberikan hasil yang signifikan.

 

Dengan memanfaatkan jangkauan gentian yang luas, TM dilihat sebagai blok asas yang penting untuk rangkaian 5G borong berganda negara dan pelaksanaan pusat data.

 

HLIB Research menambah, TM masih boleh menawarkan 5G kepada pelanggannya walaupun perjanjian langganan saham dengan Digital National Bhd (DNB) telah ditamatkan, kerana ia mempunyai perjanjian akses 5G dengan DNB yang sah selama 10 tahun.

 

Maybank, HLIB, TA Research, dan AmInvestment Research mengekalkan saranan 'Beli' mereka pada saham tersebut, manakala Kenanga Research mempunyai “Out Perform,” dan UOB Kay Hian Resarch mempunyai panggilan 'Pegang'.- DagangNews.com