Tempahan kini dibuka bagi Lexus LM500h berharga dari RM1.22 juta hingga RM1.46 juta sebuah  | DagangNews Skip to main content

Tempahan kini dibuka bagi Lexus LM500h berharga dari RM1.22 juta hingga RM1.46 juta sebuah 

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 27 Mei - Lexus Malaysia, sebahagian daripada UMW Toyota Motor Sdn. Bhd, kini menerima tempahan untuk Lexus LM serba baharu mulai hari ini, yang ditawarkan dalam dua varian LM500h untuk 4 orang (2-2 tempat duduk) dan LM350h untuk 7 orang (2-2-3 tempat duduk), masing-masingnya berharga bermula RM1.22 juta hingga RM1.46 juta sebuah.

 

Pada 2019, Lexus memperkenalkan LM sebagai model MPV pertamanya yang, selaras dengan imej jenamanya, merupakan model mewah premium.

 

Generasi pertama LM, yang bermaksud Luxury Mover (Penggerak Mewah) telah ditawarkan hanya di China dan beberapa pasaran Asia Timur yang lain, termasuk Malaysia, di mana permintaan untuk MPV mewah sangat kuat.

 

Penerimaan positif generasi pertama menarik perhatian di pasaran lain juga, mendorong keputusan untuk menjadikan LM sebagai produk yang lebih global. Oleh itu, apabila perancang produk Lexus mula membangunkan generasi kedua, mereka juga mengambil kira pasaran Eropah, India dan Australia di mana model baharu itu akan dijual.

 

 

lexus

 

lexus

 

 

Untuk generasi kedua (nama model AW10), konsep produk meningkatkan Lexus Omotenashi (Keramahan Jepun) lagi, dengan kualiti limosin unggulan dan ruang MPV yang luas.

 

Sebagai MPV mewah dipacu pemandu, LM direka dan direka bentuk untuk menyampaikan ketenangan dan keselesaan penumpang dengan spesifikasi unggul dan perhatian terhadap perincian.

 

Generasi baharu ini boleh didapati dalam dua varian, kedua-duanya ditawarkan oleh Lexus Malaysia. Mereka adalah
LM500h untuk 4 orang (2-2 tempat duduk) dan LM350h untuk 7 orang (2-2-3 tempat duduk).

 

lexus

 

Kedua-dua varian mempunyai rangkaian kuasa kenderaan elektrik hibrid (HEV) cas sendiri tetapi menggunakan enjin petrol yang berbeza dan juga mempunyai transmisi dan pemacu yang berbeza.

 

Kedua-dua varian LM mempunyai penampilan yang serupa dan pelanggan boleh memilih empat bahagian luar
warna - Graphite Black GF, Sonic Titanium, Sonic Quartz dan Sonic Agate.

 

Seperti mana-mana model Lexus, kemasan cat digunakan menggunakan proses lanjutan untuk kualiti tertinggi. Bahagian dalam boleh dinyatakan dalam sama ada Hitam atau Putih Solis.

 

REKA BENTUK LUARAN

Untuk generasi baharu ini, pereka Lexus memilih konsep reka bentuk Dignified Elegancy with a Next Chapter exterior yang mempunyai identiti dan keseimbangan yang unik serta kehadiran yang yakin di jalan raya.

 

 

lexus

 

lexus

 

 

Dengan dimensi yang hampir serupa dengan generasi pertama, saiz LM sudah pasti mempunyai kehadiran kuat di jalan raya. Panjang keseluruhan badan 5125 mm adalah 85 mm lebih panjang daripada sebelumnya, manakala lebar keseluruhan 1890 mm adalah 40 mm lebih besar, dan bumbung adalah 45 mm lebih tinggi.

 

Jarak roda dikekalkan pada 3000 mm walaupun platformnya berbeza daripada generasi pertama. Untuk generasi kedua, platform kereta penumpang Lexus GA-K digunakan yang telah mengurangkan berat badan, peningkatan kekukuhan casis dan pusat graviti yang lebih rendah yang meningkatkan pengendalian dan kestabilan. Dengan
badan lebih lebar, bahagian hadapan hadapan dan belakang juga telah ditingkatkan masing-masing sebanyak 40 mm dan 50 mm, untuk kestabilan yang lebih baik.

 

KUASA HIBRID

Generasi kedua LM ditawarkan dengan dua pacuan kenderaan elektrik hibrid (HEV) cas sendiri. Kedua-duanya telah dibangunkan dengan pengalaman panjang dan pengetahuan Toyota dalam teknologi HEV yang kembali kepada kereta penumpang hibrid pertama yang dihasilkan secara besar-besaran di dunia pada tahun 1997. 

 

Lexus juga merupakan perintis dalam teknologi HEV apabila ia memperkenalkan RX400h pada tahun 2005 yang merupakan model mewah pertama di dunia yang menawarkan faedah memasangkan enjin pembakaran dalaman dengan motor elektrik.

 

 

lexus

 

 

LM500h mempunyai Sistem Hibrid Selari yang baru dibangunkan yang menggunakan enjin petrol Dwi VVT-i 2.4 liter 4 silinder dengan pengecas turbo dan intercooler, dan sistem suntikan bahan api terus D-4ST. 

 

Output maksimum enjin ialah 275 bhp pada 6,000 rpm dan 460 Nm antara 2,000 dan 3,000 rpm.

 

Menyumbang kuasa dan tork tambahan ialah penjana motor (motor elektrik) di gandar hadapan dan belakang. Motor hadapan menghasilkan 87 bhp dan 292 Nm manakala motor belakang menghasilkan 103 bhp dan 169 Nm.

 

Dari segi operasi, keluaran sistem sistem hibrid ialah 371 bhp yang diagihkan ke roda hadapan dan belakang melalui Transmisi Automatik Anjakan Terus 6-kelajuan dan sistem Pemacu Semua Roda DIRECT4. 

 

Sistem E-FOUR dengan e-gandar secara bijak menguruskan agihan tork depan-belakang antara 100:0 dan 20:80, bergantung pada keadaan pemanduan dan permukaan. 

 

Sistem ini mendapat manfaat daripada peningkatan tahap agihan tork pemacu belakang untuk memberikan kenderaan postur pusing yang stabil yang menyumbang kepada keselesaan penumpang.

 

 

lexus

 

lexus

 

 

Penjana kuasa LM350h mempunyai enjin petrol 2.5 liter 4 silinder dengan VVT-iE, dengan penghantaran bahan api tekanan tinggi oleh sistem suntikan bahan api terus D-4S. 

 

Output maksimum enjin beraspirasi semula jadi ialah 190 bhp pada 6,000 rpm dan 239 Nm antara 4,300 dan 4,500 rpm. - DagangNews.com