Bakal disenarai di Pasaran ACE, RHB Investment menilai harga saham 3REN pada 34 sen | DagangNews Skip to main content

Bakal disenarai di Pasaran ACE, RHB Investment menilai harga saham 3REN pada 34 sen

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 23 Okt - RHB Investment memberikan nilai wajar kepada penyedia perkhidmatan rumusan automasi dan kejuruteraan, 3REN Bhd pada 34 sen sesaham.

 

Penilaian tanpa penarafan tersebut adalah lebih sebanyak 21.4% daripada harga tawaran awam permulaan (IPO) 28 sen sesaham dengan kumpulan itu bakal disenaraikan di Pasaran ACE Bursa Malaysia pada 6 November 2024. 

 

“Oleh itu, kami mengaitkan sasaran P/E sebanyak 16 kali ganda kepada EPS tahun kewangan 2025 (FY25), yang selaras dengan purata berat PER syarikat-syarikat setara dalam sektor itu.

 

"P/E sebanyak 16 kali ganda itu diperoleh selepas penanda aras terhadap pemain yang setara dalam perkhidmatan kejuruteraan produk, pemasangan IC dan perkhidmatan sokongan kejuruteraan ujian, serta rumusan digital dan peralatan automatik. 

 

"CAGR pendapatan tiga tahunnya sebanyak 11.5% adalah berdasarkan jangkaan pemulihan industri semikonduktor," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu berkata, kumpulan itu memberi perkhidmatan kepada pelanggan dalam industri semikonduktor dan elektronik, dengan pelanggan utamanya ialah kumpulan syarikat Intel.

 

Katanya, ia beroperasi di Malaysia dan empat tonggak perniagaannya ialah perkhidmatan kejuruteraan produk (PES), perkhidmatan sokongan kejuruteraan (ESS), rumusan digital dan kelengkapan automatik. 

 

Sejumlah 30% hingga 40% daripada hasil kumpulan adalah tidak berulang kerana ia adalah berasaskan projek.

 

Sementara itu, model pendapatan PES dan ESS adalah berdasarkan kontrak dengan tempoh satu hingga tiga  tahun.

 

Daripada jumlah dana yang diraih iaitu RM30.8 juta, sejumlah 62.3% daripada hasil IPO diperuntukkan untuk pengembangan perniagaan dan keperluan operasinya.

 

Daripada jumlah itu, 23.4% akan digunakan untuk menubuhkan pusat penghantaran baharu di Pulau Pinang yang direka bentuk untuk melaksanakan perkhidmatan kejuruteraan produk khusus yang berkaitan dengan reka bentuk dan pembangunan cip semikonduktor.

 

Sebanyak 16.6% akan digunakan untuk perbelanjaan penyelidikan dan pembangunan termasuk penubuhan pusat inovasi bagi menyokong pembangunan rumusan dan peralatan baharu/dipertingkatkan untuk segmen rumusan automasinya.

 

Sejumlah 9.7% lagi akan disalurkan ke arah penubuhan pejabat jualan di Singapura bagi meningkatkan kehadiran geografinya dan 12.7% adalah untuk modal kerja, terutamanya menambah bilangan jurutera dan tenaga kerja mahir yang lain.

 

Baki hasil IPO akan digunakan untuk pembayaran balik pinjaman dan penyenaraian perbelanjaan berkaitan.

 

KAF Investment Berhad merupakan penasihat, penaja, penaja jamin dan ejen penempatan untuk IPO. - DagangNews.com