Bintai Kinden kemukakan cadangan pelan regularisasi, keluar daripada status PN17 | DagangNews Skip to main content

Bintai Kinden kemukakan cadangan pelan regularisasi, keluar daripada status PN17

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 30 Sept - Bintai Kinden Corporation Bhd mengumumkan cadangan pelan regularisasinya yang dijangka mengukuhkan kedudukan kewangannya dan menjamin trajektori pertumbuhan masa depan.

 

Syarikat itu berkata pelan itu, yang tertakluk kepada kelulusan Bursa Malaysia dan pemegang saham mesyuarat agung luar biasa (EGM) akan datang, merupakan langkah penting dalam strateginya bagi meningkatkan statusnya sebagai syarikat Nota Amalan 17 (PN17) dan memastikan kemampanan jangka panjang.

 

Salah satu komponen pelan strategik itu ialah cadangan kepelbagaian dalam sektor pembinaan, yang akan melengkapkan teras perniagaan kejuruteraan mekanikal dan kejuruteraan (M&E).

 

Bintai Kinden berkata kepelbagaian itu akan membolehkannya memanfaatkan peluang yang semakin meningkat dalam industri pembinaan Malaysia.

 

Pelan itu juga termasuk cadangan pengurangan modal saham yang akan membatalkan sehingga RM160 juta modal saham terbitan bagi menghapuskan kerugian terkumpul dan mengukuhkan asas modal syarikat.

 


Bintai Kinden juga merancang untuk menempatkan saham persendirian sebanyak 244 juta saham baharu atau 20% daripada jumlah saham terbitan untuk mengumpul sehingga RM19.5 juta bagi menambah baik modal kerja dan kunci kira-kira.

 


Selain itu, syarikat itu mencadangkan memberi pilihan kepada pengarah urusan dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Tay Chor Han untuk melanggan sehingga 146.4 juta saham baharu, iaitu 10% daripada jumlah saham yang diperbesarkan selepas penempatan itu.

 

Syarikat itu juga memperkenalkan skim opsyen saham pekerja (ESOS) sehingga 15% daripada jumlah saham yang diterbitkan untuk memberi insentif dan mengekalkan kakitangan utama bagi strategi pemulihannya.

 

 

BKCB
Ketua Pegawai Eksekutif Bintai Kinden Corporation Bhd , Datuk Tay Chor Han

 

Tay berkata, rancangan itu bukan sahaja laluan kepada kestabilan kewangan tetapi juga langkah strategik untuk memanfaatkan sektor pembinaan yang berkembang pesat.

 

“Nilai kerja yang dilakukan dalam sektor pembinaan mencecah RM38.9 bilion pada suku kedua 2024, dengan kadar pertumbuhan 20.2%, didorong oleh projek kejuruteraan awam dan bangunan kediaman.

 

"Kami berada pada kedudukan yang baik untuk mendapat manfaat daripada momentum ini melalui kepelbagaian kami dalam pembinaan, yang kami jangka akan meningkatkan hasil kami dengan ketara dan menyumbang kepada lebih 25% keuntungan kami dalam masa terdekat," ulas beliau.

 

Beliau juga berkata, tumpuan Bintai Kinden pada sektor kejuruteraan dan pembinaan sejajar dengan pertumbuhan kukuh dalam kejuruteraan awam dan bangunan kediaman, yang menyaksikan peningkatan masing-masing sebanyak 25.2% dan 19.7%.

 

Dengan pelan penyusunan semula dan prospek pasaran yang kukuh, Tay berkata syarikat itu yakin dalam menyampaikan pertumbuhan yang mampan dan mencipta nilai jangka panjang untuk para pemegang sahamnya.

 

Bintai Kinden juga menjelaskan, syarikat telah berjaya menyusun semula kemudahan perbankan dan telah menjadualkan semula sebahagian besar obligasi hutangnya kepada pemiutang dengan berkesan.

 

Syarikat itu berkata, dengan mengambil langkah itu, ia kini berada dalam kedudukan kewangan yang kukuh yang dijangka bertambah baik selepas kelulusan pelan penyusunan semula itu.

 

Sementara itu,Syarikat menjangka untuk menyerahkan cadangan pelan regularisasinya kepada Bursa Malaysia dalam tempoh sebulan. - DagangNews.com