ZF Foxconn mahu tambah kapasiti kilang pengeluaran di Malaysia, sasar jualan AS$8.8 bilion menjelang 2029 | DagangNews Skip to main content

ZF Foxconn mahu tambah kapasiti kilang pengeluaran di Malaysia, sasar jualan AS$8.8 bilion menjelang 2029

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 30 Sept - Pembekal automotif global, ZF Foxconn Chassis Modules (ZFFCN) di Malaysia bersedia untuk pertumbuhan, dengan jenama antarabangsa seperti BMW, Mercedes-Benz dan Porsche menyokong buku pesanannya.

 

Syarikat menjangkakan operasi akan berkembang melalui peningkatan pasaran organik bagi pangkalan pelanggan semasanya dan melalui memenuhi keperluan jenama yang lebih baharu.

 

Dengan 25 lokasi antarabangsanya, ZFFCN menjangka untuk menggandakan jualan tahunannya daripada AS$4.4 bilion kepada AS$8.8 bilion menjelang 2029.

 

Ia turut berkata, keyakinan syarikat bertentangan dengan kemerosotan situasi dalam pasaran automotif global memandangkan ia mendapat manfaat daripada pengambilan pesanan kukuh pengeluar peralatan asal peringkat tinggi seperti BMW, Mercedes-Benz, dan Stellantis.

 

Naib Presiden ZFFCN Asia Pasifik Thinus Steyn berkata, ZFFCN di Malaysia akan mengembangkan kapasiti kilang pengeluaran di Malaysia bagi memenuhi permintaan yang semakin meningkat dan komited untuk membangunkan kumpulan bakat tempatan untuk beberapa tahun lagi yang akan datang. 

 

Beliau juga berkata, kehadiran pasaran syarikat yang berjaya harus menyokong pelanggan kenderaan tenaga baharu (NEV) Asia yang menekankan perkongsian yang boleh dipercayai pada masa hadapan.

 

ZFFCN telah membuka operasinya di Malaysia sejak 2021 dan kini mempunyai dua kilang di Malaysia yang terletak di Kulim dan Pekan, memenuhi portfolio pelanggan yang pelbagai.

 

Semasa ia meraikan 30 tahun kecemerlangan modul casis, Ketua Pejabat Eksekutif ZFFCN, Eike Dorff berkata operasinya di seluruh dunia telah membuktikan kepakarannya yang menerajui pasaran.

 

"Sementara itu, pengambilan pesanan yang kukuh baru-baru ini memacu pertumbuhan perniagaan kami juga di rantau Asia-Pasifik dan akan membolehkan kami menggandakan jualan kami menjelang 2029,” ujar beliau. - DagangNews.com