Cypark tubuh konsortium dengan MCORP, Jakel bekal tenaga untuk Taman Teknologi Jerman di Melaka | DagangNews Skip to main content

Cypark tubuh konsortium dengan MCORP, Jakel bekal tenaga untuk Taman Teknologi Jerman di Melaka

Oleh JOHARDY IBRAHIM

MELAKA 15 Okt – Dalam satu langkah penting ke arah memajukan Malaysia infrastruktur tenaga boleh diperbaharui, Melaka Corporation (MCORP), Cypark Resources Berhad, dan Jakel Capital menandatangani Memorandum Perjanjian (MOA) secara rasmi bersama-sama meneroka dan membangunkan rumusan tenaga untuk Taman Teknologi Jerman (GTP) di Melaka.

 

Perjanjian ini menandakan pembentukan sebuah konsortium antara tiga organisasi tersebut dengan matlamat bersama untuk mengurus perancangan, penjanaan, dan pengagihan tenaga untuk Taman Teknologi Jerman.

 

Konsortium itu, akan distrukturkan dengan Jakel Capital pada 51%, Cypark pada 29% dan Melaka Corporation pada 20%, akan memanfaatkan kepakaran Cypark dalam tenaga boleh diperbaharui untuk memastikan keperluan tenaga taman dipenuhi melalui amalan bertanggungjawab terhadap alam sekitar.

 

Sekurang-kurangnya 1,000 MW tenaga elektrik janaan suria adalah dijangka dalam tempoh lima hingga tujuh tahun akan datang untuk taman itu dan akan termasuk bahagian khusus untuk pusat data.

 

Taman perindustrian berkenaan, direka untuk menarik syarikat teknologi dan pembuatan terkemuka Jerman, bertujuan  menjadi hab inovasi dan pembangunan mampan di Asia Tenggara.

 

Projek ini, yang kini dianggarkan berjumlah RM4 bilion, termasuk penyepaduan sumber tenaga boleh diperbaharuidan sistem pengurusan tenaga moden termasuk rumusan penyimpanan bateri untuk memastikan bekalan kuasa yang kukuh dan cekap kos ke taman perindustrian dengan berunding dengan Tenaga Nasional Berhad dan Suruhanjaya Tenaga melalui CRESS.

 

Pengerusi Eksekutif Cypark Resources Berhad, Dato’ Ami Moris berkata, perkongsian ini menandakan peristiwa penting bagi Cypark, kerana syarikat ini terus mendahului dalam rumusan tenaga boleh diperbaharui dan pembangunan  mampan di Malaysia.

 

"Dengan Melaka Corporation dan Jakel Capital di sisi kami, kami yakin Taman Teknologi Jerman akan menetapkan penanda aras baharu untuk inovasi dan kemampanan di Malaysia,” kata beliau dalam kenyataan di sini hari ini.

 

Majlis menandatangani perjanjian itu berlangsung di Pameran & Persidangan Sidang Kemuncak Jenama Deutscher  2024 di Bandar Bersejarah ini, acara yang mempamerkan kerjasama antara perniagaan Malaysia dan syarikat teknologi dan pembuatan Jerman.

 

Sidang kemuncak itu adalah platform ideal untuk merasmikan MOA, mengukuhkan lagi kedudukan Melaka sebagai hab
untuk perniagaan dan pelaburan antarabangsa. - DagangNews.com