Persatuan Takaful perkenalkan Kad Skor Maqasid Syariah bagi meningkatkan impak, kemampanan industri takaful | DagangNews Skip to main content

Persatuan Takaful perkenalkan Kad Skor Maqasid Syariah bagi meningkatkan impak, kemampanan industri takaful

Oleh BERNAMA

KUALA LUMPUR 15 Okt - Persatuan Takaful Malaysia (MTA) melancarkan Kad Skor Maqasid Syariah (MSS), satu inisiatif transformatif yang bertujuan menilai impak dan kemampanan industri.

 

Dirasmikan oleh Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Suhaimi Ali, kad skor itu sejajar dengan prinsip Maqasid al-Syariah, yang memberi tumpuan kepada memelihara aspek utama seperti akidah, nyawa, kekayaan, keturunan dan akal.

 

Pengerusi MTA Elmie Aman Najas berkata industri takaful telah mencapai tahap matang, di mana menyepadukan prinsip Maqasid al-Syariah ke dalam model perniagaan, bukan sahaja memenuhi jangkaan kawal selia tetapi juga meningkatkan asas etika operasi takaful.

 

“Saya percaya bahawa kami telah bergerak lebih daripada sekadar membina asas industri kami, kepada mencipta nilai ketara untuk pemegang kepentingan kami dan menyumbang kepada agenda nasional, termasuk menambah baik rangkuman kewangan dan meningkatkan kesejahteraan semua rakyat Malaysia.

 

“Ketika industri mengharungi gangguan teknologi, perubahan kawal selia, dan jangkaan pelanggan yang semakin berkembang, komitmen kami terhadap aspirasi rangkuman kewangan negara, nilai bersama, dan memastikan perlindungan dan kemakmuran masyarakat kekal di puncak agenda kami,” katanya dalam ucapannya. pada Persidangan Pengantaraan Berasaskan Nilai untuk Takaful (VBIT) 2024, di sini pada Selasa.

 

VBIT bertemakan "Merentas Sempadan: Memajukan Takaful untuk Pertumbuhan Mampan".

 

MSS direka untuk memastikan produk dan perkhidmatan takaful mematuhi piawaian etika dan operasi, meningkatkan keyakinan pihak berkepentingan, memacu pertumbuhan pelanggan, dan mempromosikan kepimpinan global Malaysia dalam kewangan patuh syariah. Ia tersedia kepada pengendali takaful atas permintaan, melalui MTA.

 

VBIT, yang disokong oleh konsep "Nilai Bersama, Kemakmuran Bersama", adalah penting dalam mengutamakan implikasi etika, di samping prestasi kewangan.

 

Elmie turut menekankan langkah inovatif yang dibuat oleh pengendali Takaful, seperti pembangunan produk perlindungan mampu milik dan boleh diakses, termasuk penyelesaian mikrotakaful yang ditujukan kepada segmen masyarakat yang kurang mendapat perkhidmatan.

 

“Tahun ini, MTA sedang mencari untuk menggabungkan pendekatan kemampanan dan dermawan dalam penawarannya, memperkenalkan produk takaful campuran yang menyepadukan elemen sadaqah, wakaf dan hibah,” katanya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif MTA Mohd Radzuan Mohamed menyatakan bahawa acara itu menandakan peristiwa penting dalam komitmen berterusan industri takaful, sejajar dengan Teras Strategik 5 Pelan Tindakan Sektor Kewangan: “Majukan kewangan berasaskan nilai melalui kepimpinan kewangan Islam”, dengan memacu pertumbuhan mampan dan pembangunan dalam sektor tersebut.

 

MTA menyeru semua pihak berkepentingan industri takaful untuk terus terlibat secara aktif dalam perbincangan, dan berkongsi amalan terbaik untuk memacu industri ke hadapan. - DagangNews.com