Eksport produk minyak kelapa sawit Sarawak jana lebih RM11.02 bilion setakat Ogos 2024  | DagangNews Skip to main content

Eksport produk minyak kelapa sawit Sarawak jana lebih RM11.02 bilion setakat Ogos 2024 

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 15 Okt - Sarawak mengeksport 3.13 juta tan metrik produk kelapa sawit setakat Ogos 2024, dengan anggaran nilai lebih RM11.02 bilion, kata Premier Tan Sri Abang Johari Tun Openg.

 

Beliau berkata, angka tersebut mewakili peningkatan 13% berbanding produk kelapa sawit dieksport tahun lepas bernilai RM9.78 bilion.

 

Abang Johari berkata, Sarawak mempunyai 1.6 juta hektar tanah yang diperuntukkan untuk penanaman kelapa sawit. 

 

Beliau turut menyeru syarikat perladangan kelapa sawit utama untuk melabur dalam penyelidikan dan pembangunan dalam pengurusan ladang mereka bagi meningkatkan produktiviti dan menyelesaikan masalah kekurangan tenaga buruh.

 

“Jika kita masih menggunakan cara lama, saya rasa hasil tidak akan meningkat.

 

“Apa yang perlu kita lakukan ialah menggunakan teknologi dalam pengurusan ladang kita,” katanya.

 

Beliau telah mengunjungi sebuah ladang kelapa sawit di utara Sarawak minggu lalu untuk melihat penuaian buah kelapa sawit yang dikendalikan oleh kenderaan khas.

 

Beliau berkata, kenderaan kawalan jauh itu bukan sahaja menuai tetapi juga mengumpul buah tandan segar kelapa sawit (BTS). 

 

Abang Johari memperuntukkan RM5 juta geran masing-masing kepada Universiti Teknologi Swinburne, kampus Sarawak dan Sarawak Oil Palm Plantation untuk menjalankan penyelidikan mengenai mesin BTS.

 

Beliau juga menyeru syarikat perladangan kelapa sawit utama untuk menjalankan penyelidikan mengenai sisa sebagai sumber menjana tenaga.

 

"Sebab itu saya meminta Menteri Industri Makanan, Komoditi dan Kemajuan Wilayah, Datuk Seri Stephen Rundie dan pemain industri kelapa sawit untuk menjalankan penyelidikan jangka panjang mengenai sisa kelapa sawit serta melibatkan pandangan pakar," katanya.

 

Beliau juga berkata, selain menjana tenaga, sisa itu boleh ditukar kepada baja yang boleh digunakan sebagai bahan makanan haiwan. 

 

Sementara itu, Abang Johari telah berbincang dengan Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) untuk menjadi rakan kongsi ekuiti dengan Sarawak Oil Palm Plantation untuk mengeluarkan kenderaan penuaian itu dan beliau berkata, kerajaan negeri turut menyertai usaha itu.- DagangNews.com