Forest City SFZ dilancarkan dengan cukai sifar ke atas firma pengurusan individu kaya | DagangNews Skip to main content

Forest City SFZ dilancarkan dengan cukai sifar ke atas firma pengurusan individu kaya

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Sept - Kerajaan mengumumkan pakej insentif untuk menarik modal antarabangsa ke Zon Kewangan Khas (SFZ) Forest City, termasuk cukai sifar ke atas pejabat kekayaan keluarga (Family Wealth Office) atau firma pengurusan individu kaya, lokasi pertama seumpama itu di Malaysia.

 

Skim Pejabat Keluarga Tunggal, yang diselaraskan oleh Suruhanjaya Sekuriti Malaysia, bertujuan menarik keluarga kaya di rantau ini dan Malaysia bagi menguruskan kekayaan keluarga mereka dari Malaysia.

 

Antara insentif lain termasuk kadar cukai korporat konsesi antara sifar dan 5%, dan kadar cukai pendapatan individu khas sebanyak 15% untuk pekerja berpengetahuan, dan rakyat Malaysia, yang memilih untuk bekerja di sana.

 

"Insentif ini dijangka menarik perniagaan, institusi kewangan dan individu bernilai tinggi, seterusnya meningkatkan kedudukan Forest City sebagai destinasi pelaburan pilihan," kata Menteri Kewangan II Datuk Seri Amir Hamzah Azizan dalam ucapannya pada pelancaran SFZ hari ini.

 

"Disokong oleh infrastruktur yang baik, kumpulan bakat yang kompetitif, amalan undang-undang biasa yang teguh dan tadbir urus yang berkesan, peluang berlimpah untuk Pejabat Keluarga.

 

"Skim ini bertujuan untuk beroperasi menjelang suku pertama 2025," katanya.

 

 

Datuk Seri Amir Hamzah Azizan
            Datuk Seri Amir Hamzah Azizan

 

 

Amir Hamzah berkata dianggarkan 8,030 Pejabat Keluarga tunggal di seluruh dunia hari ini dan ia diunjurkan berkembang sebanyak 75 peratus kepada lebih 10,720 menjelang 2030. Jumlah anggaran aset di bawah pengurusan Pejabat Keluarga dijangka meningkat kepada AS$5.4 trilion menjelang 2030, daripada AS$3.1 trilion pada masa ini.

 

Beliau berkata penubuhan Pejabat Keluarga akan meluaskan pangkalan pelabur untuk menyalurkan modal swasta ke dalam pertumbuhan tinggi, sektor bernilai tinggi.

 

“Ini adalah pelengkap kepada inisiatif GEAR-uP kementerian di mana kekuatan kolektif syarikat pelaburan berkaitan kerajaan (GLIC) dimanfaatkan untuk memangkin pertumbuhan ekonomi melalui pelaburan domestik.

 

"Oleh itu, semasa kami membuka pintu untuk mengalu-alukan Pejabat Keluarga, kami juga menjemput mereka ke dalam syarikat rakan kongsi yang berpotensi dalam bentuk GLIC kami dan dana institusi lain, dan untuk mengambil bahagian dalam pelaburan yang berkembang pesat dan bernilai tinggi melalui modal teroka. dan peluang ekuiti swasta," katanya.

 

 

fcz

 

 

Amir Hamzah menambah institusi perbankan Malaysia, insurans, pengantara pasaran modal dan entiti sektor kewangan lain yang layak juga akan menikmati insentif yang termasuk potongan khas ke atas kos penempatan semula, elaun bangunan perindustrian yang dipertingkatkan dan pengecualian cukai pegangan.

 

“Sekurang-kurangnya, dengan sokongan Bank Negara Malaysia, bank asing yang diperbadankan dalam negara akan menikmati fleksibiliti kawal selia untuk membuka cawangan tambahan dalam Zon Kewangan Khas, dan juga mendapat manfaat daripada fleksibiliti pertukaran asing untuk pinjaman luar pesisir dalam mata wang asing dan pelaburan dalam aset mata wang asing, "tambahnya.

 

Forest City juga dijangka menjadi hab untuk perkhidmatan perniagaan global kewangan, teknologi kewangan atau fintech, dan pengendali sistem pembayaran asing, dengan peruntukan kadar cukai khas lima peratus.

 

Menteri itu menambah bahawa Forest City membentangkan potensi yang belum diterokai sebagai lokasi sokongan perniagaan yang ideal.

 

"Industri perkhidmatan perkongsian Malaysia telah mencatat pertumbuhan yang memberangsangkan – dicerminkan oleh lebih 800 pusat perkhidmatan perniagaan global yang berdaftar di bawah Malaysia Digital (MD).

 

Pusat perkhidmatan perniagaan global yang ditubuhkan di zon kewangan akan memacu pengurangan kos dan meningkatkan produktiviti untuk sektor kewangan melalui penyeragaman proses dan digital. pengangkatan," katanya.

 

Sementara itu, Forest City menyasarkan untuk mewujudkan persekitaran yang kondusif untuk fintech, memfokuskan pada bidang seperti teknologi kawal selia (RegTech) dan insurtech.

 

Zon itu bersedia untuk menyokong objektif negara yang lebih luas untuk mengubah Malaysia menjadi hab perkhidmatan kewangan termaju.

 

Bagi memacu lagi pendigitalan Malaysia selaras dengan Pelan Tindakan Ekonomi Digital Malaysia, beliau berkata usaha berterusan untuk meletakkan Malaysia sebagai hab pembayaran serantau.

 

Pertumbuhan dua angka dalam penggunaan e-pembayaran di Malaysia, mencerminkan potensi pertumbuhan berterusan dalam pembayaran digital.

 

“Yang penting, Asean sebagai sebuah rantau bukan sahaja sarang inovasi pembayaran, tetapi juga merupakan enjin kebangkitan pertumbuhan masa depan dalam sektor, dengan kombinasi unggul pasaran baru muncul terkemuka didorong oleh tenaga kerja muda dan dinamik, dan kelas pertengahan yang semakin berkembang.

 

 

parafrasa

 

 

"Dalam konteks Asean sebagai kuasa pertumbuhan, Malaysia menawarkan lokasi strategik yang menarik untuk pemain global mengembangkan operasi mereka," katanya.

 

Beliau menambah melalui penyertaan mantap oleh pihak berkepentingan tempatan dan antarabangsa, Forest City berpotensi memacu pertumbuhan dari Johor ke seluruh rantau Asean.

 

"Ia juga berpotensi untuk matang menjadi hab kewangan yang diiktiraf di peringkat global, seperti Shenzhen di China dan Pusat Kewangan Antarabangsa Dubai di UAE," kata Amir Hamzah. - DagangNews.com