Glomac dalam perbincangan ceburi perniagaan penukaran sisa kepada tenaga | DagangNews Skip to main content

Glomac dalam perbincangan ceburi perniagaan penukaran sisa kepada tenaga

KUALA LUMPUR 23 Okt - Glomac Bhd kini sedang berbincang dengan pihak berkaitan untuk menceburi perniagaan tenaga oleh diperbharui (RE) dengan menukarkan sisa kepada tenaga sebagai sebahagian daripada rancangannya untuk mencari sumber pendapatan baharu, kata Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan, Datuk Seri FD Iskandar Mohamed Mansor.

 

Beliau berkata, pihaknya perlu mendapatkan pembelian daripada majlis berkaitan kerana kutipan sisa dibuat oleh pihak mereka. 

 

"Apabila ekonomi Malaysia berkembang, tapak pelupusan sampah tidak dapat menampungnya lebih lama lagi. Berapa banyak lagi tapak pelupusan sampah yang akan dibuka? Salah satu cara untuk menyelesaikan ini ialah menukarkan sampah kepada tenaga.

 

"Kini kami di peringkat perancangan untuk menceburi perniagaan ini," katanya.

 

Walaupun kumpulan itu terbuka untuk mempertimbangkan sebarang usaha niaga baharu, beliau memberi jaminan bahawa syarikat itu akan tetap berpegang teguh kepada perniagaan terasnya sebagai pemaju hartanah.

 

"Biar saya nyatakan dengan jelas, kami masih merupakan firma hartanah," katanya. 

 

Glomac pertama kali mendedahkan pertimbangannya untuk mempelbagaikan perniagaan baharu dalam temu bual dengan The Edge Malaysia, yang diterbitkan pada awal bulan ini. 

 

Beliau berkata, usaha niaga baharu itu mestilah dalam bidang yang mempunyai sinergi dengan perniagaan terasnya dalam pembangunan hartanah. Antara perniagaan yang sedang dipertimbangkan kumpulan itu ialah tenaga hijau.

 

FD Iskandar juga merupakan Pengerusi GreenRE Sdn Bhd yang ditubuhkan oleh Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan (Rehda) Malaysia pada 2013 untuk memacu hartanah mampan dalam industri hartanah Malaysia dengan menyediakan pensijilan dan penarafan bangunan hijau, latihan bangunan hijau dan program kesedaran serta membiayai penyelidikan dan pembangunan.


 
Sementara itu, Naza Corp Holdings Sdn Bhd, sebuah lagi pemaju hartanah, pada Mei 2024 telah selesai mengambilalih 100% kepentingan dalam Berjaya Enviro Holdings Sdn Bhd (BEnviro) daripada Berjaya Corp Bhd dengan wang tunai RM700 juta, menandakan kemasukannya ke dalam ekonomi hijau dengan memberi tumpuan kepada sisa perbandaran dan terjadual, serta sektor penukaran sisa kepada tenaga. - DagangNews.com