Graphjet dipilih sebagai finalis Anugerah Peralihan Tenaga Global S&P, serlahkan inovasi mampan  | DagangNews Skip to main content

Graphjet dipilih sebagai finalis Anugerah Peralihan Tenaga Global S&P, serlahkan inovasi mampan 

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 24 Sept - Graphjet Technology Sdn Bhd dipilih sebagai finalis Anugerah Peralihan Tenaga Global S&P selepas berjaya menonjolkan inovasi mampan.  

 

Pengiktirafan tersebut menyerlahkan pendekatan inovatif Graphjet yang menukarkan cangkerang isirung sawit kepada grafit dan graphene bernilai tinggi serta meletakkannya di barisan hadapan dalam rumusan tenaga bersih.

 

Syarikat itu berkata, Anugerah Tenaga Global Platts Global S&P, yang ditubuhkan pada tahun 1999, sering dianggap sebagai 'Oscar' dalam industri tenaga. 

 

"Pencalonan syarikat menekankan kepentingan inovasi dan kerjasama dalam memajukan tenaga bersih pada skala global," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

 

Graphjet turut menekankan kepentingan pemilihan itu sebagai sebuah syarikat yang berpangkalan di Malaysia. 

 

"Pencalonan Graphjet membuktikan rumusan teknologi tempatan yang inovatif dan mempamerkan kehadiran Malaysia yang semakin meningkat dalam ruang peralihan tenaga global.

 

"Pemilihan Graphjet sebagai finalis mengesahkan komitmen kami untuk membangunkan rumusan mesra alam yang sejajar dengan matlamat kemampanan global, terutamanya dalam industri kenderaan elektrik (EV) dan semikonduktor. 

 

"Dengan mengubah sisa pertanian menjadi bahan premium, Graphjet terus mendahului dalam mewujudkan ekonomi bulat dan mengurangkan jejak karbon di peringkat global," ulas Graphjet. 

 

Pengasas Bersama dan Ketua Pegawai Eksekutif Graphjet Technology, Aiden Lee Ping Wei berkata, penyenaraian syarikat sebagai finalis untuk anugerah ini adalah satu pencapaian besar, baik untuk Graphjet dan Malaysia. 

 

Sementara itu, Anugerah Peralihan Tenaga Global S&P tersebut akan berakhir dengan acara gala besar di New York City pada 12 Disember 2024. - DagangNews.com