Kumpulan penjagaan kesihatan Sarawak, PMG ambil alih AMPM Pharmacy, perluas kehadiran di Semenanjung | DagangNews Skip to main content

Kumpulan penjagaan kesihatan Sarawak, PMG ambil alih AMPM Pharmacy, perluas kehadiran di Semenanjung

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Sept - Public Medicare Group (PMG) yang mengendalikan rangkaian terbesar farmasi runcit, klinik perubatan, klinik pergigian di Sarawak dan Sabah mengukuhkan kedudukannya di Semenanjung Malaysia dengan pengambilalihan AMPM Pharmacy yang berpangkalan di Johor.

 

Dengan pengambilalihan rangkaian farmasi terbesar di Johor ke dalam kali ini telah menambah 46 lagi cawangan ke dalam jumlah capaian PMG.

 

Pengerusi Eksekutif PMG, Dr. Chieng King Chong berkata, pihaknya tidak sabar-sabar untuk mengembangkan tawaran PMG ke Semenanjung Malaysia dalam menyediakan produk penjagaan kesihatan dalaman yang terkemuka, bersama-sama dengan perkhidmatan farmasi PMG untuk mengesahkan semula usaha pengembangan kumpulan ini sebagai pemain utama dalam industri penjagaan kesihatan.

 

Sehingga kini, PMG ialah rangkaian farmasi runcit, klinik perubatan dan pergigian terbesar di Sarawak dan Sabah yang memulakan permulaannya yang sederhana di Sarikei, Sarawak pada 2012.

 

 

Dr. Chieng King Chong
        Dr. Chieng King Chong

 

 

Kumpulan Penjagaan Kesihatan PMG menawarkan produk dan perkhidmatannya melalui anak syarikatnya PMG Pharmacy, Klinik Perubatan PMG dan Klinik Pergigian PMG. PMG Pharmacy menyumbang 84% daripada hasil Kumpulan manakala masing-masing 14% dan 2% untuk dua anak syarikat yang lain.

 

Pemerolehan rantaian Farmasi AMPM merupakan satu lagi langkah ke hadapan dalam usaha pengembangan PMG untuk menjadi salah satu syarikat penjagaan kesihatan utama tempatan terbesar di Malaysia.

 

Farmasi AMPM berpangkalan di Kulai, Johor dan mempunyai lebih daripada 46 cawangan dengan kehadiran yang kukuh melalui komuniti setempat. AMPM Pharmacy akan beroperasi secara bebas daripada jenama PMG Pharmacy.

 

 

parafrasa

 

 

Dr. Chieng menambah, “Sinergi yang kami ada dengan pengambilalihan AMPM Farmasi, akan melahirkan kepakaran kami dalam memberikan yang terbaik untuk pengguna kami sama ada di Malaysia Timur atau Barat.

 

"Bersama-sama kami mempunyai 1.8 juta ahli aktif yang menyumbang lebih daripada 80% daripada jualan kami. Kami tidak boleh lebih gembira untuk mengalu-alukan AMPM Farmasi ke dalam keluarga kami,” ujar beliau. - DagangNews.com