Malaysia secara rasmi meratifikasi penyertaan UK ke dalam CPTPP | DagangNews Skip to main content

Malaysia secara rasmi meratifikasi penyertaan UK ke dalam CPTPP

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Sept - Malaysia secara rasmi meratifikasi penyertaan United Kingdom ke dalam Perjanjian Komprehensif dan Progresif untuk Perkongsian Trans-Pasifik (CPTPP).

 

Negara itu menyertai Jepun, Singapura, Chile, New Zealand, Vietnam dan Peru dalam melengkapkan proses ratifikasi dalam negara yang diperlukan untuk UK menyertai pakatan perdagangan.

 

Perjanjian itu juga merupakan perjanjian perdagangan bebas dua hala pertama Malaysia dengan UK.

 

“Kami berbesar hati mengalu-alukan UK ke dalam keluarga CPTPP,” kata Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz dalam satu kenyataan.

 

“Sebagai perjanjian perdagangan bebas dua hala pertama Malaysia dengan UK, kami yakin akan mendapat akses yang lebih baik untuk eksport Malaysia ke UK.”

 

Sebaik sahaja perjanjian 12 negara berkuat kuasa, eksport Malaysia ke UK akan mendapat manfaat serta-merta daripada rawatan bebas cukai ke atas 94% garis tarif terutamanya minyak sawit, koko, getah, elektronik, bahan kimia, serta mesin dan peralatan.

 

Dengan penyertaan UK, CPTPP akan menyumbang 15% daripada keluaran ekonomi global. Namun, ia jauh berbeza daripada avatar awalnya — Perkongsian Trans-Pasifik atau TPP — yang akan meliputi 40% daripada ekonomi global sekiranya AS kekal sebagai ahli blok perdagangan itu.

 

Malaysia secara rasmi memaklumkan ratifikasi kepada protokol penyertaan UK kepada CPTPP pada 17 September 2024. UK menandatangani penyertaan kepada CPTPP pada 16 Julai 2023.

 

Ahli semasa CPTPP ialah Australia, Brunei, Kanada, Chile, Jepun, Malaysia, Mexico, New Zealand, Peru, Singapura dan Vietnam. Perjanjian itu dijangka berkuat kuasa menjelang akhir 2024 untuk UK dan semua pihak yang telah meratifikasinya.

 

“Keahlian CPTPP Malaysia, piawaian emas untuk perjanjian perdagangan, juga telah meningkatkan daya saing kami dengan ketara, memupuk keyakinan pelabur dan memupuk integrasi lebih mendalam pengeksport kami ke dalam rantaian bekalan global,” tambah Zafrul. - DagangNews.com