MMAG Holdings diklasifikasikan syarikat Nota Panduan 3 (GN3), mahu mohon pengecualian | DagangNews Skip to main content

MMAG Holdings diklasifikasikan syarikat Nota Panduan 3 (GN3), mahu mohon pengecualian

Oleh Shamsiah Zulkafli

KUALA LUMPUR 3 Okt - Penyedia penyelesaian teknologi maklumat dan komunikasi, MMAG Holdings Bhd (MMAG) mengumumkan, syarikat itu telah diklasifikasikan sebagai syarikat Nota Panduan 3 (GN3). 

 

Pengumuman itu dibuat selepas juruaudit luar, Grant Thornton Malaysia PLT, mengesan ketidakpastian material dalam penyata kewangan teraudit syarikat untuk tahun kewangan yang berakhir 31 Mac 2023 (FY2023), yang boleh menjejaskan keupayaan syarikat untuk terus beroperasi.

 

Juruaudit juga menekankan, ekuiti pemegang saham syarikat secara konsolidasi adalah 50 peratus atau kurang daripada modal saham yang diterbitkan, yang dikira berdasarkan hasil kewangan tidak diaudit pada 30 Jun 2024. 

 

Status GN3 merujuk kepada syarikat yang menghadapi masalah kewangan yang tersenarai di Pasaran ACE. 

 

Di Pasaran Utama Bursa Malaysia, syarikat yang serupa diklasifikasikan sebagai Nota Amalan 17 (PN17).

 

Pengarah Eksekutif Kumpulan, Chin Boon Long dalam pengumuman di bursa pada hari Rabu menyatakan, MMAG bercadang mengemukakan permohonan pengecualian daripada diklasifikasikan sebagai penerbit tersenarai yang terjejas kepada Bursa Sekuriti kerana syarikat telah mengambil langkah-langkah yang perlu.

 

Syarikat itu menyatakan telah menyiapkan isu haknya pada Januari, mengumpulkan RM145.34 juta. 

 

Selain itu, kumpulan tersebut telah memperoleh RM92.09 juta melalui penukaran waran sejak Januari.

 

"Susulan kejayaan penyelesaian isu hak dan hasil daripada penukaran waran, aset bersih kumpulan telah meningkat daripada RM170.62 juta kepada RM220.77 juta berdasarkan hasil kewangan tidak diaudit pada 30 Jun 2024," katanya menambah, kebimbangan yang dibangkitkan oleh juruaudit berpunca daripada kelewatan dalam menyelesaikan isu hak.

 

Boon Long berkata, kedudukan tunai kumpulan itu juga telah meningkat daripada RM13.03 juta untuk FY2023 kepada RM78.86 juta pada 30 Jun 2024. 

 

Aset semasa bersih, aset semasa telah melebihi liabiliti semasa juga telah bertambah daripada liabiliti semasa bersih sebanyak RM56.87 juta dalam FY2023 kepada aset semasa bersih sebanyak RM39.46 juta pada 30 Jun 2024.

 

Dalam satu kenyataan berasingan, MMAG menyatakan, syarikatnya telah melaksanakan pelbagai inisiatif strategik untuk memacu pertumbuhan pendapatan yang mampan dan meningkatkan kecekapan operasi, termasuk pelaburan signifikan dalam infrastruktur dan kemudahan seperti pembangunan pusat kurier dan logistik yang lebih besar dan automatik, pengembangan armada kenderaan dan pesawat, serta penubuhan terminal kargo automatik dan hab pemindahan lautan di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.

 

MMAG menambah, cabang penyelesaian rantaian bekalannya turut memperoleh kontrak utama, manakala sektor penerbangannya telah menjalin kerjasama penting, termasuk kolaborasi dengan Menzies Aviation untuk menubuhkan perniagaan pengendalian darat di Malaysia, kerjasama dengan MasKargo, Teleport, ANA dan China Southern Airlines, serta kerjasama dengan Unilode Aviation Solutions untuk solusi pengurusan alat muatan pintar.

 

"Segmen logistik, kurier dan penerbangan kami kini berada di landasan yang jelas untuk penstabilan dan pengembangan. Pelaburan infrastruktur yang signifikan telah meletakkan asas kukuh untuk pertumbuhan pendapatan masa depan, dan kedudukan MMAG sebagai satu-satunya kumpulan rantaian bekalan bersepadu yang memiliki cabang penerbangan memberikan kelebihan daya saing yang jelas," jelas kumpulan tersebut. - DagangNews.com