MOF akan peruntukkan dana mencukupi untuk sektor pelancongan menjelang Malaysia mempengerusikan Asean dan VMY 2026 | DagangNews Skip to main content

MOF akan peruntukkan dana mencukupi untuk sektor pelancongan menjelang Malaysia mempengerusikan Asean dan VMY 2026

Senator Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berbual dengan Menteri Besar Terengganu, Dato' Seri Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar semasa sesi jelajah Bajet 2025 di Kuala Terengganu pada 19 Sept 2024. - Gambar Media MB Terengganu

KUALA TERENGGANU 20 Sept - Kementerian Kewangan (MOF) akan memperuntukkan dana yang mencukupi kepada sektor pelancongan sebagai persediaan bagi peranan Malaysia sebagai Pengerusi Asean pada 2025 dan Tahun Melawat Malaysia 2026.

 

Menteri Kewangan II, Senator Datuk Seri Amir Hamzah Azizan berkata Malaysia mempunyai peluang besar untuk meningkatkan kesedaran global mengenai sektor pelancongannya melalui pengerusi Asean.

 

"Tahun 2026 juga akan menjadi Tahun Melawat Malaysia, jadi kita mesti bersedia untuk kedua-dua acara itu. Pelancongan adalah sektor penting kerana ia menjana pendapatan negara dengan pantas.

 

“Mujurlah tahun ini kita melihat trend positif, dengan Malaysia dijangka menerima lebih ramai pelancong berbanding sebelum wabak COVID-19,” katanya kepada pemberita selepas pertemuan dengan pihak berkepentingan pelancongan Terengganu berhubung Bajet 2025 di Muzium Terengganu di sini pada Khamis.

 

Beliau menambah, sementara perbincangan mengenai sektor pelancongan diadakan di Terengganu, MOF akan memasukkan pandangan daripada sesi penglibatan untuk meningkatkan pelancongan di seluruh negara dalam bajet tahun depan.

 

“Pertama, dengan semakin hampirnya Tahun Melawat Malaysia 2026, kita mesti menambah baik atau mengekalkan infrastruktur di seluruh negara. Kita akan mengenal pasti kawasan keutamaan untuk dinaik taraf, memastikan keselesaan lebih baik untuk pelancong.

 

"Kedua, terdapat cadangan untuk menyokong mereka dalam industri melalui insentif atau pembangunan kemahiran, seperti latihan sebagai pemandu pelancong. Kami akan meneroka lebih lanjut dengan Kementerian Pelancongan, Kesenian dan Kebudayaan (MOTAC)," katanya.

 

Amir Hamzah berkata, semasa sesi penglibatan MOF yang kesembilan dengan pemain industri, terdapat permintaan untuk menyesuaikan infrastruktur pembiayaan dengan lebih sesuai bagi pihak berkepentingan sektor pelancongan.

 

“Jerayawara Bajet 2025 ini bertujuan mengumpul maklum balas yang menyeluruh, memastikan pewujudan bajet yang lebih berfokus yang akan mengukuhkan ekonomi negara,” katanya. - DagangNews.com