Perak Corp memuktamadkan pelan penyusunan semula untuk keluar dari status PN17 | DagangNews Skip to main content

Perak Corp memuktamadkan pelan penyusunan semula untuk keluar dari status PN17

KUALA LUMPUR 20 Sept - Perak Corp Bhd, milik kerajaan negeri Perak kini dalam peringkat akhir melengkapkan rancangan penyusunan semula untuk keluar daripada status Nota Amalan 17 (PN17), menurut Perbadanan Kemajuan Negeri Perak (PKNPk).

 

Perbadanan pembangunan negeri itu, yang memegang 52.9 peratus kepentingan dalam Perak Corp, berkata rancangan itu sedang disediakan mengikut keperluan kawal selia.

 

"Kami tidak dapat memberikan butiran khusus sehingga kami menyerahkan maklumat yang berkaitan kepada Bursa Malaysia.

 

"Kami kekal komited terhadap ketelusan dan akan berkongsi maklumat terkini dengan pihak berkepentingan kami dan orang ramai sebaik sahaja PKNPk memberi komen," kata syarikat itu kepada Business Times.

 

Perak Corp berada di bawah status PN17 sejak Februari 2020, berikutan kemungkiran pembayaran dan ketidakupayaannya untuk mengisytiharkan kesolvenan.

 

Bagi separuh pertama berakhir 30 Jun 2024 (1H2024), syarikat itu mencatatkan keuntungan bersih sebanyak RM263,000, mewakili penurunan 4.71 peratus daripada RM276,000 dalam tempoh yang sama tahun lepas, disumbangkan oleh hasil yang lebih rendah.

 

Hasil turun 3.17 peratus kepada RM77.28 juta daripada RM79.82 juta.

 

Sime Darby Property Bhd memegang 6.13 peratus kepentingan ekuiti, menjadikannya satu lagi pemegang saham besar Perak Corp.

 

Perak Corp baru-baru ini telah diberikan lanjutan keenam untuk mengemukakan pelan penyusunan semulanya.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia, syarikat itu mengumumkan lanjutan enam bulan sehingga 9 Februari 2025, berikutan permintaannya untuk masa tambahan pada 9 Ogos.

 

Pelanjutan ini tidak menjejaskan hak Bursa Securities untuk menggantung dagangan sekuriti tersenarai Perak Corp jika pelan itu tidak dikemukakan sebelum tarikh akhir.

 

Selain itu, Bursa Malaysia boleh menyahsenarai Perak Corp jika ia gagal mendapatkan kelulusan kawal selia yang diperlukan atau melaksanakan pelan penyusunan semula dalam tempoh masa lanjutan. - DagangNews.com