Pasaran EV Malaysia perlahan akibat kebimbangan pengguna mengenai kos pemilikan tinggi | DagangNews Skip to main content

Pasaran EV Malaysia perlahan akibat kebimbangan pengguna mengenai kos pemilikan tinggi

Gambar hiasan - Freepik
Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 16 Okt - Pasaran kereta Malaysia, yang biasanya didominasi oleh kenderaan petrol, kini menyaksikan peralihan minat secara beransur-ansur terhadap kenderaan elektrik (EV).

 

Sejumlah 25% rakyat Malaysia yang berminat untuk membeli EV didorong oleh kenaikan kos bahan api dan pertimbangan alam sekitar.

 

Menurut satu tinjauan melibatkan 19,000 responden dari 28 negara, pengguna EV di Malaysia menyatakan kesan alam sekitar (53%) dan kenaikan kos bahan api (33%) sebagai sebab utama mereka membelinya. 

 

 

Walau bagaimanapun, hampir 40% rakyat Malaysia berkata mereka lebih suka membeli enjin pembakaran dalaman (ICE) dan kereta hibrid (20%). 

 

Ini menunjukkan fasa pertumbuhan seterusnya untuk EV sebagai jenama kereta yang mampu menarik pelanggan berminat untuk beralih kepada EV. 

 

Ketua Pengalaman Pelanggan Tenaga Ernts & Young (EY) Asia-Pasifik, Mark Bennett berkata, EV adalah masa depan mobiliti, tetapi tinjauan ini menunjukkan perjalanan panjang untuk sektor EV menangani isu infrastruktur, julat dan kos penggantian bateri. 

 

“Sebilangan besar pengguna masih ragu-ragu tentang EV, terutamanya mengenai infrastruktur dan kos pemilikan. Ini bukan kebimbangan baharu.

 

"Perlu ada usaha yang berterusan di seluruh ekosistem untuk menangani kebimbangan ini, jika tidak, kami menghadapi risiko mematikan pengguna EV pada masa mereka sepatutnya semakin teruja dengannya," katanya. 

 

Indeks Pengguna Mobiliti Global EY juga menggariskan peranan penting infrastruktur pengecasan dalam membina keyakinan pengguna untuk beralih kepada EV, dengan 27% pembeli berpotensi menyebut titik pengecasan yang tidak mencukupi sebagai penghalang.

 

Katanya, kebimbangan dengan infrastruktur pengecasan awam termasuk mencari pengecas (61%), masa menunggu yang lama (53%) dan kos pengecasan menggunakan infrastruktur awam (38%).

 

"Walaupun kebimbangan ini biasa berlaku pada semua kumpulan umur, ia lebih ketara bagi generasi boomer dan Gen X.

 

"Akibatnya, 68% pemilik EV lebih suka mengecas di rumah dan bagi mereka yang boleh, pengalamannya lebih positif dengan kelajuan pengecasan (79%), kos pemasangan (72%) serta insentif dan rebat (55%) menjadi pertimbangan penting," katanya.- DagangNews.com