Pelabur asing jual RM45.7 juta ekuiti tempatan bagi minggu ketiga berturut-turut, kata MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Pelabur asing jual RM45.7 juta ekuiti tempatan bagi minggu ketiga berturut-turut, kata MIDF Research

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 14 Okt - Pelabur asing mengekalkan momentum jualan mereka di Bursa Malaysia untuk minggu ketiga berturut-turut dengan menjual ekuiti tempatan sebanyak RM45.7 juta pada minggu lalu, kata MIDF Research.

 

Pelabur asing hanya membuat penjualan bersih dengan RM147.9 juta pada Isnin dan RM216.6 juta pada Jumaat, tetapi ini sudah cukup untuk menafikan aliran masuk dicatatkan dari Selasa hingga Khamis yang berjulat daripada RM44.4 juta hingga RM70.2 juta.

 

"Sektor yang mempunyai aliran masuk asing bersih tertinggi minggu lepas ialah produk & perkhidmatan pengguna (RM98.0 juta), hartanah (RM31.8 juta) dan perladangan (RM23.7 juta), manakala sektor dengan aliran keluar asing bersih tertinggi ialah perkhidmatan kewangan (RM184.5 juta), pengangkutan & logistik (RM48.0 juta) dan penjagaan kesihatan (RM44.0 juta)," katanya dalam laporan aliran dana, hari ini.

 

 

Firma penyelidikan itu berkata, pelabur institusi tempatan terus menyokong bursa Malaysia dengan merekodkan pembelian bersih untuk minggu kelima berturut-turut pada RM93.4 juta.

 

Katanya, peruncit tempatan menjadi pembeli bersih ekuiti domestik untuk minggu ketiga berturut-turut dengan merekodkan jumlah RM102.5 juta.

 

"Dari segi penyertaan purata volum dagangan harian (ADTV) jatuh merentas semua kategori pelabur minggu lepas.

 

"Sementara itu, pelabur runcit menyaksikan penurunan sebanyak 0.6%, manakala institusi tempatan dan pelabur asing masing-masing mencatatkan penurunan sebanyak 5.4% dan 6.4%," katanya. - DagangNews.com