Peladang bimbang kesan caruman KWSP wajib terhadap pekerja asing, kata MPOB | DagangNews Skip to main content

Peladang bimbang kesan caruman KWSP wajib terhadap pekerja asing, kata MPOB

KUALA LUMPUR 22 Okt - Cadangan kerajaan untuk mewajibkan semua pekerja asing mencarum kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) boleh mengakibatkan tekanan kos tambahan kepada peladang Malaysia, menurut Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Datuk Dr Ahmad Parveez Ghulam Kadir.

 

Pemain industri perladangan negara amat bimbang terhadap kesan kewangan kumulatif dasar baharu ini, kata Ahmad Parveez kepada The Edge di luar Kongres Antarabangsa Minyak dan Lemak 2024 anjuran Persatuan Saintis dan Teknologis Minyak Malaysia.

 

Butiran sebenar caruman itu masih belum didedahkan selepas Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang juga menteri kewangan, mengumumkan langkah itu ketika membentangkan Belanjawan 2025 di Parlimen Jumaat lalu.

 

"Kebimbangan dalam industri adalah bahawa ini akan membawa kepada gaji yang lebih tinggi untuk pekerja asing, yang seterusnya akan meningkatkan beban kewangan syarikat," kata Ahmad Parveez.

 

Keperluan baharu KWSP juga akan menjejaskan kos, terutamanya untuk ladang sektor, yang banyak bergantung kepada buruh asing, katanya.

 

Bukan sahaja syarikat swasta tetapi juga agensi kerajaan seperti MPOB, yang mengguna tenaga buruh asing untuk pelbagai perkhidmatan, akan terjejas oleh kos tambahan itu, katanya.

 

Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata kementerian sedang menunggu maklum balas industri mengenai isu itu.

 

Organisasi lain seperti Persatuan Kontraktor Binaan Malaysia (MBAM) menyuarakan bantahan mereka terhadap rancangan kerajaan melaksanakan caruman KWSP mandatori untuk pekerja asing. Persekutuan Pengilang Malaysia menggesa kerajaan menangguhkan rancangan itu selama dua tahun bagi memberi masa yang mencukupi untuk perundingan pihak berkepentingan.

 

Menteri Perladangan dan Komoditi Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata kementerian sedang menunggu maklum balas industri berhubung isu itu. "Kita akan tunggu perbahasan di Parlimen dan lihat apa maklum balas yang kita terima," katanya kepada pemberita di sini.

 

Sehingga akhir Ogos 2024, bilangan pekerja asing berkemahiran rendah berdaftar di Malaysia melonjak 41.4% tahun ke tahun kepada 2.5 juta daripada 1.8 juta dalam tempoh yang sama tahun lepas, menurut data daripada laporan ekonomi terkini yang dikeluarkan oleh Kementerian Kewangan.

 

Walaupun pekerja asing sebahagian besarnya bekerja dalam sektor pembuatan (31.5%), pembinaan (28.4%) dan perkhidmatan (18.2%), industri perladangan kekal sangat bergantung kepada buruh asing.

 

Bahagian terbesar pekerja asing negara datang dari Bangladesh (37.8%), diikuti oleh Indonesia (23.7%) dan Nepal (16.7%).

 

Pekerja asing berkemahiran rendah kini mewakili 14.8% daripada jumlah pekerjaan Malaysia, menghampiri ambang yang dibenarkan negara sebanyak 15%. - DagangNews.com