PM: Kerajaan hanya akan melaksanakan GST jika ambang gaji minimum meningkat kepada RM3k-RM4k | DagangNews Skip to main content

PM: Kerajaan hanya akan melaksanakan GST jika ambang gaji minimum meningkat kepada RM3k-RM4k

Oleh BERNAMA

KUALA LUMPUR 14 Okt - Kerajaan hanya akan melaksanakan Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) jika ambang pendapatan minimum ialah RM3,000-RM4,000, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim.

 

Pada masa ini, gaji bulanan minimum di Malaysia ialah RM1,500.

 

Mengakui sistem cukai sebagai cekap dan telus, Anwar berkata GST juga akan membantu mengembangkan tabung kerajaan dengan kutipan hasil yang lebih tinggi.

 

Bagaimanapun, beliau percaya golongan miskin tidak sepatutnya dibebani dengan sistem cukai sebegitu.

 

“Saya bersetuju, GST adalah sistem cukai yang paling telus dan cekap…

 

"Tetapi pandangan saya, beri sedikit masa, beberapa tahun; (kita mesti) pastikan ambang pendapatan meningkat kepada minimum RM3,000-RM4,000, [dan] kemudian kita boleh laraskan polisi itu,” katanya pada majlis tahunan ke-78 Dewan Perniagaan dan Industri Cina Bersekutu (ACCCIM) mesyuarat agung di sini pada hari Ahad.

 

 

hikayat

 

 

Anwar, yang juga Menteri Kewangan, berkata pelaksanaan GST telah menjadi isu berterusan selama beberapa dekad, walaupun semasa beliau menjadi menteri kewangan pada 1990-an.

 

Beliau ketika itu tidak bersetuju kerana percaya menangani rasuah membabitkan berbilion ringgit perlu menjadi keutamaan. - DagangNews.com