Sektor telekomunikasi kekalkan keuntungan menerusi langkah penjimatan kos, kata Maybank IB | DagangNews Skip to main content

Sektor telekomunikasi kekalkan keuntungan menerusi langkah penjimatan kos, kata Maybank IB

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 24 Sept -  Maybank Investment Bank (Maybank IB) menjangkakan sektor telekomunikasi dapat mengekalkan keuntungan menerusi langkah penjimatan kos bagi mendepani saingan sengit terutama dalam pasaran jalur lebar. 

 

Firma penyelidikan itu berkata, industri telekomunikasi negara semakin terlibat dalam perlumbaan yang berlarutan lama ke bawah, kerana persaingan menghalang pengewangan dan permintaan kawal selia semakin meningkat.

 

“Memandangkan hasil tidak berubah, kami percaya syarikat telekomunikasi hanya boleh bergantung pada pengoptimuman kos (termasuk penggabungan) bagi mengekalkan pendapatan.

 

“Segmen jalur lebar gentian rumah semakin kompetitif kerana pengendali mudah alih menawarkan diskaun yang lebih besar.

 

"Penyandang talian tetap mungkin menghadapi hasil runcit yang perlahan, tetapi sebahagiannya diimbangi oleh yuran akses borong yang lebih tinggi (daripada pengendali mudah alih)," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma penyelidikan itu menyatakan, syarikat telekomunikasi Malaysia yang mempunyai ruang utama untuk menangani kos termasuk Telekom Malaysia Bhd (TM), Axiata Group Bhd dan CelcomDigi Bhd.

 

Pilihan utama firma itu ialah CelcomDigi, dengan harga sasaran RM4.50.

 

Mengenai diskaun dalam industri, Maybank IB Research berkata, selain subsidi telefon bimbit, pengendali mudah alih juga semakin menggunakan jalur lebar tetap sebagai alat pengekalan pelanggan.

 

"Walaupun penggabungan perkhidmatan telah lama dilaksanakan, pengendali mudah alih menawarkan diskaun yang lebih besar daripada pelan gentian rumah mereka. Penyandang talian tetap (TM dan TIME Dotcom Bhd) terpaksa memberi respon melalui diskaun," katanya.

 

Maybank IB menganggarkan, bagi setiap RM10 sebulan purata hasil bagi setiap hakisan pengguna, unjuran keuntungan bersih 2024 untuk TM dan Time dotCom akan berkurangan sebanyak 16% dan 9%.

 

“Pengendali talian tetap sedikit sebanyak mendapat manfaat melalui peningkatan yuran borong melalui pengaturan akses dengan pengendali mudah alih, tetapi kadar dihadkan oleh standard mandatori pada harga akses sedikit sebanyak,” katanya.- DagangNews.com