Unjuran untung bersih KPJ Healthcare FY25 dinaikkan 8%, TP baharu RM2.11 sesaham - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Unjuran untung bersih KPJ Healthcare FY25 dinaikkan 8%, TP baharu RM2.11 sesaham - Kenanga Research

KPJ Healthcare mempunyai pasaran yang kukuh dengan rangkaian 29 hospital swasta. -Gambar KPJ Healthcare
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 24 Sept - Kenanga Research menaikkan unjuran untung bersih KPJ Healthcare Bhd sebanyak 5% dan 8% masing-masing bagi tahun kewangan 2024 (FY24) dan FY25.

 

Firma penyelidikan itu juga meningkatkan harga sasaran (TP) KPJ sebanyak 8% kepada RM2.11 sesaham daripada RM1.95 dengan mengulangi saranan 'Market Perform'.

 

"Tiada tanda aliran kemasukan pesakit di hospital KPJ menunjukkan penurunan, membuka jalan untuk angka yang kukuh pada masa hadapan disokong oleh angka aliran yang lebih tinggi daripada jangkaan. 

 

"Prestasi KPJ juga akan dipacu oleh kecekapan operasi yang lebih baik dan pengoptimuman kos di tengah-tengah penambahan katil baru secara berperingkat," katanya dalam nota penyelidikan hari ini.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Jumlah pesakit KPJ Healthcare 2024 diramal berkembang 9% - Kenanga Research

 

Menurut Kenanga Research, terdapat juga potensi peningkatan daripada kadar cukai berkesan yang lebih rendah, kerana biasanya ia memanfaatkan manfaat cukainya yang berpunca daripada peruntukan modal yang tidak digunakan, kerugian cukai untuk perniagaan baru yang dalam peringkat pembangunan dan pengiktirafan peruntukan cukai pada suku keempat.

 

"Digabungkan dengan faktor separuh tahun kedua yang biasanya lebih kuat daripada separuh tahun pertama, unjuran keuntungan bersih FY24 kami sebanyak RM273 juta (sebelum peningkatan kami) kelihatan konservatif," jelasnya.

 

Tambah firma penyelidikan itu, dalam FY24, aliran pesakit KPJ dijangkakan berkembang sebanyak 10% berbanding anggaran 7% dalam FY23 dengan kadar pengisian katil (BOR) pada 72% berbanding anggaran 69% dalam 2023 yang dipacu oleh peningkatan permintaan untuk pembedahan elektif.

 

"Kami terus menyukai KPJ kerana prospek cerah sektor penjagaan kesihatan swasta di Malaysia yang didorong oleh peningkatan kekayaan dan populasi yang semakin tua; ketidakpekaan harga terhadap permintaan yang rendah bagi perkhidmatan penjagaan kesihatan, yang bermakna pemain kurang terdedah kepada inflasi tinggi kerana mereka boleh memindahkan kos yang lebih tinggi, dan kedudukan pasaran yang kukuh secara tempatan dengan rangkaian terbesar 29 hospital swasta (berbanding hanya 16 hospital operasi IHH Healthcare di tempat kedua). 

 

"Walau bagaimanapun, asas-asas ini telah diambil kira oleh lonjakan harga saham baru-baru ini. Kami mengulangi panggilan 'Market Perform'," ujarnya. - DagangNews.com