Skop rasionalisasi RON95 sempit: Malaysia masih ada ruang untuk pembaharuan fiskal lebih agresif — ANZ | DagangNews Skip to main content

Skop rasionalisasi RON95 sempit: Malaysia masih ada ruang untuk pembaharuan fiskal lebih agresif — ANZ

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 21 Okt - Malaysia masih mempunyai ruang untuk melaksanakan pembaharuan yang lebih agresif bagi membebaskan ruang fiskalnya bagi perbelanjaan lebih produktif dan mengurangkan hutang awam pada kadar lebih pantas, kata Kumpulan Perbankan Australia dan New Zealand (ANZ).

 

Skop untuk rasionalisasi subsidi petrol adalah sempit kerana ia mengecualikan 85% penduduk walaupun asas cukai kekal rendah, kata ANZ dalam nota pasca Belanjawan 2025.

 

Hutang awam kekal di atas paras pra-pandemik pada 2024 dan hanya akan menyaksikan pengurangan kecil pada 2025, kata ANZ lagi sebagai memberi amaran risiko.

 

 

ANZ

 

 

"Secara seimbang, kami digalakkan oleh kemajuan ke arah penyatuan fiskal," kata ANZ. “Namun begitu, masih banyak lagi yang boleh dilakukan untuk menambah baik hasil dan meningkatkan kualiti perbelanjaan.”

 

Malaysia bercadang mengecilkan defisit belanjawannya, sebagai bahagian keluaran dalam negara kasar (KDNK), kepada 3.8% di bawah Bajet 2025 daripada 4.3% tahun ini, dengan subsidi disasarkan dan beberapa langkah hasil baharu.

 

Hasil cukai mungkin meningkat 7.5%, hasil pengembangan dalam cukai jualan dan perkhidmatan, cukai baharu ke atas pendapatan dividen dan cukai minimum global ke atas syarikat multinasional.

 

Namun, asas cukai Malaysia adalah lebih rendah daripada negara serantau seperti Filipina dan Thailand, kedua-duanya dengan pendapatan per kapita yang lebih rendah.

 

Perbelanjaan kerajaan, sementara itu, akan meningkat 3.3% pada 2025, walaupun dengan peruntukan yang lebih rendah untuk subsidi.

 

"Angka belanjawan ini juga sepadan dengan dorongan fiskal negatif, [dan] ini sesuai, kerana andaian pertumbuhan asas sepadan dengan jurang keluaran yang sedikit positif," kata ANZ. "Dengan kata lain, dasar fiskal adalah kitaran balas yang sewajarnya."

 

Di bawah undang-undang fiskal Malaysia, sebarang pinjaman untuk menampung kekurangan perbelanjaan bajet hanyalah untuk membiayai perbelanjaan pembangunan. Sementara itu, perbelanjaan mengurus kerajaan perlu dibiayai oleh hasil.

 

Pada 64.2% daripada KDNK pada 2024, hutang awam akan berada sedikit di bawah siling mandat perlembagaan sebanyak 65%, walaupun ia hampir 12% di atas paras pra-pandemik, dan "jurang pertumbuhan-inflasi mencadangkan hanya pengurangan kecil pada 2025", kata ANZ.

 

Bagaimanapun, hutang awam Malaysia juga harus dilihat bersama jaminan kerajaan untuk pelbagai syarikat sektor awam yang berjumlah tambahan 18% daripada KDNK, ujar firma itu. - DagangNews.com