Unit Malakoff, COF bekerjasama teroka teknologi inovatif rawatan sisa mesra alam | DagangNews Skip to main content

Unit Malakoff, COF bekerjasama teroka teknologi inovatif rawatan sisa mesra alam

Anwar Syahrin (dua dari kiri) bertukar dokumen perjanjian bersama Ketua Pegawai Eksekutif COF, Jeong Yeong-Hun dalam satu majlis di ibu negara, baru-baru ini. - Gambar/ Ihsan Malakoff
Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 14 Mei - Malakoff Corporation Bhd menerusi Alam Flora Environmental Solutions (AFES) telah memeterai perjanjian rakan kongsi teknologi bersama City Oil Field Inc (COF) bagi meneroka teknologi inovatif bagi rawatan sisa mesra alam.

 

Mereka akan mengenal pasti peluang perniagaan dan kelestarian alam sekitar di Malaysia dengan menggunakan kaedah dan peralatan teknologi Pirolisis baharu dari Korea Selatan yang dibangunkan oleh COF bagi merawat sisa plastik dengan cara yang mesra alam.

 

Kedua-dua pihak akan menyusun strategi dan menjalankan kajian bagi menilai kebolehlaksanaan, keberkesanan serta daya maju komersial kemudahan grafin oksida yang dikurangkan (RGO), termasuk pembangunan dan operasi kemudahan RGO di Malaysia.

 

AFES dan COF juga akan bekerjasama dan berkongsi pengetahuan tentang ekonomi bulat dan teknologi baru muncul, serta meneroka mana-mana perniagaan berpotensi lain.

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Malakoff, Anwar Syahrin Abdul Ajib berkata, kerjasama itu dilihat sebagai langkah progresif ke arah penggunaan  rumusan inovatif bagi menguruskan sisa di Malaysia secara mampan.

 

Beliau berkata, ia sejajar dengan tonggak perniagaan syarikat yang baharu diperkenalkan, Malakoff Environmental Solutions, yang muncul daripada usaha penjenamaan semula tahun lalu.

 

Menerusi kerjasama strategik itu, AFES akan melaksanakan tugas penting bagi mengenal pasti tapak yang sesuai di Kuala Lumpur, Putrajaya dan Pahang untuk penubuhan kemudahan RGO.

 

"Selain itu, AFES akan memainkan peranan penting dalam mendapatkan sumber sisa plastik yang diperlukan sebelum fasa operasi kemudahan itu.

 

"Melengkapkan usaha ini, COF akan menyediakan perkhidmatan perundingan yang tidak ternilai, menawarkan bimbingan pakar dan nasihat teknikal sepanjang kitaran hayat projek.

 

"Selain itu, COF akan menyumbang peralatan dan sumber untuk kejayaan reka bentuk, pelaksanaan, pentauliahan dan operasi kemudahan RGO," katanya dalam satu kenyataan.

 

Anwar Syahrin berkata, usaha itu menunjukkan dedikasi Malakoff dalam meningkatkan kecekapannya dalam rawatan sisa yang bertanggungjawab dan mesra alam di Malaysia.

 

Beliau berkata, komitmen itu menjangkau lebih daripada sekadar menyokong sasaran kadar kitar semula negara sebanyak 40% menjelang 2025 dan sejajar dengan matlamat bercita-cita tinggi untuk mencapai pelepasan sifar bersih menjelang 2050.

 

COF ialah organisasi alam sekitar dan tenaga, yang mengkhusus dalam menghasilkan minyak bahan api cecair industri dan nafta daripada vinil, sisa plastik dan minyak tidak boleh guna yang dirawat dengan alam sekitar melalui penggunaan kaedah teknologi Pirolisis yang inovatif. - DagangNews.com