Untung bersih Celcom meningkat 65.3% kepada RM856 juta bagi 3QFY22 | DagangNews Skip to main content

Untung bersih Celcom meningkat 65.3% kepada RM856 juta bagi 3QFY22

KUALA LUMPUR 29 Nov - Keuntungan bersih Celcom Axiata Berhad meningkat sebanyak 65.3% kepada RM856 juta pada 3QFY22 walaupun diimbangi oleh cukai yang lebih tinggi daripada Cukai Makmur.

 

Pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) meningkat 12.4% kepada RM2.29 bilion disokong oleh pengurusan kos berterusan yang menyebabkan perbelanjaan mengurus (opex) yang lebih rendah dan pemulihan hutang yang lebih tinggi.

 

Syarikat telekomunikasi itu meneruskan momentum menaiknya apabila hasil bekas peranti meningkat sebanyak 3.9% tahun  kepada RM4.58 bilion, dipacu oleh hasil prabayar dan sumbangan daripada anak syarikat perusahaan baharu.

 

Sehingga kini, trafik data meningkat sebanyak 73% kepada 1.778 terabait (TB) berbanding 1.025 TB tiga tahun lalu, manakala purata penggunaan bulanan bagi setiap pengguna (ARPU) meningkat sebanyak 75% kepada 26.2 gigabait (GB) pada 3QFY22 berbanding 14.9 GB pada 1QFY20.

 

Aliran penggunaan data stabil dengan sedikit peningkatan sebanyak 5.1% berbanding suku sebelumnya.

 

Berada dalam pasaran yang sangat kompetitif, purata hasil prabayar dan pascabayar bagi setiap pengguna Celcom kekal stabil pada RM30 dan RM80, masing-masing.

 

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Idham Nawawi berkata, prestasi kukuh syarikat sepanjang suku tahun hasil daripada program transformasi strategiknya yang telah menyentuh setiap bahagian organisasi kepada cara ia merancang dan menjalankan rangkaiannya, termasuk cara syarikat menguruskan asas kosnya.

 

"Kami menyampaikan prestasi kewangan yang hebat dalam semua metrik utama sambil memperoleh bahagian pasaran dalam pasaran yang sangat kompetitif dan persekitaran makro yang mencabar," katanya dalam satu kenyataan.

 

Sepanjang tiga tahun lalu, Celcom telah melabur lebih RM1.8 bilion untuk menampung pertumbuhan ketara dalam permintaan trafik.

 

Idham berkata, perjalanan transformasi Celcom telah menjadikan organisasi itu lebih kukuh selain lebih berdaya tahan dan syarikat itu memasuki penggabungan dengan Digi dengan momentum yang positif.

 

"Kami mengharapkan syarikat yang digabungkan untuk terus menyampaikan perkhidmatan berkualiti dan mampu milik, menghubungkan lebih ramai rakyat Malaysia di seluruh negara," katanya. - DagangNews.com