Segmen penjagaan kesihatan kekal fokus utama negara tanpa mengira situasi politik semasa - HLIB | DagangNews Skip to main content

Segmen penjagaan kesihatan kekal fokus utama negara tanpa mengira situasi politik semasa - HLIB

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 20 Dis - Segmen penjagaan kesihatan dijangka kekal sebagai fokus utama negara tanpa mengira landskap politik semasa dan ia dibuktikan menerusi peruntukan yang besar di dalam Bajet 2023.

 

Hong Leong Investment Bank (HLIB) Research berkata, perkara itu juga digariskan dalam manifesto pilihan raya Pakatan Harapan (PH) dan Barisan Nasional (BN) yang mahu meningkatkan perbelanjaan penjagaan kesihatan secara berperingkat sehingga 5% daripada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK).

 

Firma itu berkata, menerusi Bajet 2023 yang diumumkan oleh pentadbiran terdahulu, Kementerian Kesihatan (KKM) diperuntukkan bajet sebanyak RM36.1 bilion iaitu peningkatan 11% daripada bajet sebelum ini.

 

"Bagaimanapun, pertukaran kerjaaan baharu sebelum ini dan bajet baharu akan dibentangkan paling awal pada 23 Januari 2023.

 

"Kami percaya bahawa penjagaan kesihatan akan kekal sebagai fokus utama dalam belanjawan baharu yang akan datang, memandangkan kedua-dua manifesto oleh PH dan BN telah berjanji untuk meningkatkan secara beransur-ansur perbelanjaan penjagaan kesihatan awam kepada 5% daripada KDNK dalam tempoh 5 tahun akan datang," katanya dalam satu nota kajian, hari ini.

 

Firma itu berkata, bajet yang semakin meningkat untuk KKM akan memberi manfaat kepada semua kaunter penjagaan kesihatan di bawah liputan mereka, terutamanya Pharmaniaga (beli, TP: RM0.63) (pemegang konsesi tunggal sedia ada untuk mengedar ubat dan bahan guna guna) dan UEM Edgenta (beli, TP: RM1 .32) (melalui pembelian dan penyelenggaraan peralatan bioperubatan).

 

"Pengendali hospital swasta seperti IHH Healthcare (BELI, TP: RM7.75) dan KPJ Healthcare Berhad(BELI, TP: RM1.27) juga boleh mendapat manfaat daripada bajet yang semakin meningkat secara tidak langsung, kerana peruntukan yang lebih tinggi bermakna lebih banyak bajet untuk KKM untuk menurunkan pesakit ke pertubuhan swasta," katanya.

 

Firma itu menjangkakan beberapa hospital awam baharu dibangunkan secara berperingkat dari CY23 dan seterusnya.

 

Katanya, ia memberi peluang kepada UMediC Group Berhad (pegang, TP: RM0.78) untuk membekalkan lebih banyak peralatan perubatan untuk kemudahan penjagaan kesihatan yang akan datang ini.

 

"Kami mengekalkan saranan 'overweight' terhadap sektor penjagaan kesihatan, kerana kami menyukainya kerana kualiti permintaan semasa.

 

"Pilihan utama kami untuk sektor ini ialah IHH (beli, TP: RM7.75), berdasarkan kehadiran kukuh dalam pasaran yang dikendalikannya dan strategi baharu yang akan menyokong pertumbuhan mampannya," katanya. - DagangNews.com