Sabah, Sarawak pasti dapat manfaat daripada pembangunan ibu negara baru Indonesia di Kalimantan Timur - Kenanga Research | DagangNews Skip to main content

Sabah, Sarawak pasti dapat manfaat daripada pembangunan ibu negara baru Indonesia di Kalimantan Timur - Kenanga Research

Gambaran pelukis kota Nusantara, ibu negara baharu Indonesia yang bakal memulakan pembinaan di Kalimantan Timur tahun ini.
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 12 Ogos - Sabah dan Sarawak dijangka mendapat manfaat daripada pembangunan Nusantara, ibu negara baharu Indonesia di Kalimantan dengan syarikat tempatan telah menerima banyak pertanyaan daripada bakal pelanggan atau rakan kongsi baharu di republik itu.

 

Menurut Kenanga Research, Sabah dan Sarawak berada di kedudukan yang baik untuk mendapat manfaat daripada lencongan perdagangan (jauh dari China) memandangkan lokasi mereka di sepanjang laluan perkapalan intra-Asia.

 

Selain itu, kedua-dua negeri juga telah diperuntukkan sebagai sebahagian daripada Inisiatif Belt-and-Road China, kata penganalisis firma penyelidikan tersebut dalam nota terbaharu selepas lawatan lapangan Sarawak dan Sabah.

 

“Pelabuhan laut di Sabah, terutamanya Pelabuhan Tawau bersebelahan dengan Nusantara Suria Capital Holdings Bhd, bersedia untuk mendapat manfaat daripada pembangunan besar-besaran Nusantara di Kalimantan Timur jiran kerana mereka akan mengendalikan import bahan binaan bagi pembangunan ibu kota baharu Indonesia itu.

 

“Kami difahamkan syarikat tempatan di Sabah dan Sarawak, telah menerima banyak pertanyaan daripada bakal pelanggan atau rakan kongsi baharu mereka di Indonesia.

 

“Kami merumuskan bahawa projek Nusantara bernilai AS$32.5 bilion akan bermula bulan ini dan akan bertahan 15 hingga 20 tahun lagi.”

 

Kenanga Research mendapati bahawa sektor pelebur (smelter) di Sarawak berada dalam kedudukan yang baik untuk memanfaatkan tenaga hidro yang murah dan bersih.

 

“Banyak syarikat peleburan global mengurangkan pengeluaran mereka kerana operasi mereka hampir tidak menguntungkan di tengah-tengah kos tenaga yang tinggi.

 

“Press Metal Aluminium Holdings Bhd (Press Metal) dan OM Holdings Ltd (OM Holdings) terhindar memandangkan kos sumber tenaga mereka yang stabil iaitu kuasa hidro.


 

Press Metal Aluminium Holdings Bhd
Kilang Press Metal Aluminium Rods Malaysia

 


“Malah, sebelum lonjakan kos bahan api fosil baru-baru ini, kerana mereka menggunakan kuasa hidro yang lebih murah dan sudah menikmati kelebihan kos yang ketara berbanding pesaing antarabangsa mereka.

 

“Dengan pengurangan pengeluaran daripada peleburan berkuasa bahan api fosil di dunia, bekalan produk akhir akan kekal ketat, memastikan harganya kukuh dalam jangka pendek,” kata Kenanga Research.

 

Menurut firma itu, Press Metal akan melihat kesan tahun penuh pertama pada tahun kewangan 2022 (FY22) daripada pengembangan Fasa 3 yang dimulakan pada Oktober 2022, dengan kapasiti peleburan aluminium tambahan sebanyak 320,000 MT setahun.

 

Manakala OMH sedang menukar empat relau ferosilikon (FeSi) sedia ada menjadi dua relau aloi mangan (Alloy Mn) dan dua relau silikon logam (MetSi) - yang mana produk akhir memperoleh margin yang lebih baik.

 

Selain itu, OMH bercadang untuk menambah dua lagi relau Mn Alloys baharu, meningkatkan jumlah pengeluaran lojinya kepada 610,000 hingga 640,000 MT setahun -daripada 470,000 MT setahun sebelum wabak itu.


 

Taman Perindustrian Samalaju
Sebahagian daripada Taman Perindustrian Samalaju di Bintulu, Sarawak.

 


Kenanga Research berkata, Pelabuhan Perindustrian Samalaju Bintulu Port Holdings Bhd juga bersedia untuk mendapat manfaat daripada daya pengeluaran yang lebih tinggi disokong oleh keluaran agregat yang lebih tinggi daripada kapasiti pengeluaran yang diperluaskan oleh pemain utama di Taman Perindustrian Samalaju. - DagangNews.com