Rosmah dihukum penjara 30 tahun, denda RM970 juta setelah didapati bersalah kes rasuah solar | DagangNews Skip to main content

Rosmah dihukum penjara 30 tahun, denda RM970 juta setelah didapati bersalah kes rasuah solar

Datin Seri Rosmah Mansor

KUALA LUMPUR 1 Sept - Datin Seri Rosmah Mansor telah dijatuhi hukuman denda RM970 juta bagi ketiga-tiga pertuduhan dalam kes rasuah kuasa solar RM1.25 bilion dan penjara 10 tahun bagi setiap pertuduhan, berjalan serentak.

 

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur Mohamed Zaini Mazlan menjatuhkan keputusan itu selepas menimbangkan hujah yang meringankan daripada pihak pembelaan dan pendakwaan, serta penangguhan sebentar di mahkamah.

 

Jika gagal membayar denda, Rosmah berdepan hukuman penjara tambahan 10 tahun.

 

Bagaimanapun, Rosmah tidak akan dipenjarakan hari ini kerana hakim membenarkan penangguhan hukuman penjara dan pembayaran denda sehingga pelupusan rayuannya terhadap bidaan penarikan diri yang difailkan oleh pihak pembelaan terhadapnya.

 

Zaini sebelum ini mendapati Rosmah bersalah atas ketiga-tiga pertuduhan — satu pertuduhan meminta RM187.5 juta dan dua pertuduhan menerima rasuah berjumlah RM6.5 juta daripada pengarah urusan Jepak Holdings Sdn Bhd Saidi Abang Samsudin — dan memutuskan bahawa dia tidak akan menarik diri yang dikatakan "penghakiman bocor" ke atas kes itu.

 

Suapan itu didakwa diterima melalui bekas pembantunya Datuk Rizal Mansor sebagai ganjaran kerana membantu Jepak Holdings mendapatkan projek Bersepadu Sistem Suria Fotovoltaik Hibrid serta penyelenggaraan dan operasi set penjana diesel untuk 369 sekolah luar bandar Sarawak bernilai RM1.25 bilion daripada Kementerian Pendidikan melalui rundingan terus.

 

Rosmah didakwa pada 2018. Pada 18 Februari 2021, dia diperintahkan membela diri atas tiga pertuduhan itu selepas pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes prima facie terhadapnya. — DagangNews.com